SKO GÅR BRA: Skoomsetningen mot sport på verdensbasis og i Europa gikk bedre enn sportsbekledning, viser tall. ILLUSTRASJONSFOTO

SKO GÅR BRA: Skoomsetningen mot sport på verdensbasis og i Europa gikk bedre enn sportsbekledning, viser tall. ILLUSTRASJONSFOTO

Sportssko øker mer enn sportsklær

Sportsskoleverandørene gjorde det bedre enn sportsbekledning i fjor. Årsaken er den økende interessen for å bruke sneakers som fritids sportssko. Det er tredje året på rad at sportsskomarkedet vokser mer enn bekledning.

Det er Sporting Goods Intelligence (SGI) som opplyser at sportsskomarkedet øker mer enn sportsbekledning på verdensbasis. Årsaken synes altså klar: Det er stadig flere som bruker sneakers, særlig blant kvinner, som fritids sportssko. 

Sneakers framfor Uggs

Mange kvinner velger nå sneakers i stedet for Uggs. Trenden blir forsterket av en undersøkelse som analysebyrået NPD har gjennomført i de fem største europeiske markedene der respondentene nå i sjelden grad skiller mellom fritid og sport på skofronten.
Etter flere år med stor vekst for sportssko-merkevarene, ble veksten i 2015 bare på 6,3 prosent i dollar, mens året før var økningen på hele 11,1 prosent. Den sterke dollaren gjorde at det bare ble en økning på 3,3 prosent i sportssko-markedet utenfor USA i fjor. Med en Euro som tapte 19 prosent av sin verdi mot dollaren, gikk sportsskomarkedet ned med 3,5 prosent til 14 milliarder dollar.

Les mer i nyeste utgave av SPORT nr 6 – som er ute i disse dager.

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer