SKO GÅR BRA: Skoomsetningen mot sport på verdensbasis og i Europa gikk bedre enn sportsbekledning, viser tall. ILLUSTRASJONSFOTO
Det er Sporting Goods Intelligence (SGI) som opplyser at sportsskomarkedet øker mer enn sportsbekledning på verdensbasis. Årsaken synes altså klar: Det er stadig flere som bruker sneakers, særlig blant kvinner, som fritids sportssko.
Sneakers framfor Uggs
Mange kvinner velger nå sneakers i stedet for Uggs. Trenden blir forsterket av en undersøkelse som analysebyrået NPD har gjennomført i de fem største europeiske markedene der respondentene nå i sjelden grad skiller mellom fritid og sport på skofronten.
Etter flere år med stor vekst for sportssko-merkevarene, ble veksten i 2015 bare på 6,3 prosent i dollar, mens året før var økningen på hele 11,1 prosent. Den sterke dollaren gjorde at det bare ble en økning på 3,3 prosent i sportssko-markedet utenfor USA i fjor. Med en Euro som tapte 19 prosent av sin verdi mot dollaren, gikk sportsskomarkedet ned med 3,5 prosent til 14 milliarder dollar.
Les mer i nyeste utgave av SPORT nr 6 – som er ute i disse dager.
Tilbake