Hvordan folk kjøper sportsklær er i stor endring. Nye salgskanaler der rene nettaktører, outlet, leverandører og merkevarer som når sluttbrukeren direkte, sørger for omsetning av sportsutstyr i andre kanaler i langt større grad enn tidligere. Sport står fortsatt sterkt blant nordmenn.
-Det har vært et bra sportsbransjevær i andre kvartal, der typisk norsk variert vær har vært gjeldende i store deler av landet, sier Trond Evald Hansen, administrerende direktør i Norsk Sportsbransjeforening.
For andre kvartal står
sykkelsalget for en viktig del av omsetningen. De siste årene har det vært sterk
vekst av elsykler, faktisk en dobling hvert år mellom 2012 – 2016. Veksten har
avtatt noe i prosent, men bransjen melder om godt elsykkelsalg i 2019-sesongen.
Siden 2012 anslår vi at det nå er solgt mer enn 200 000 elsykler i det
norske markedet. Det tradisjonelle sykkelsalget er fortsatt høyt i Norge, men
noe svakere enn tidligere.
- Det er særlig aktiv fritid som har vokst første del av
sommerhalvåret, sier Trond Evald Hansen. Turistforeningen melder om mange folk
i fjellet, og reiselivsorganisasjonene har lenge meldt om høy trafikk av
utlendinger til Norge.
Mange nordmenn bruker hjemlandet som ferieland til fordel for å reise til sydlige strøk. Mange av sportsbutikkene melder om interesse rundt utstyr som gir gode opplevelser i Norges fantastiske natur. Løpsbølgen, lek og vannsport motiverer nordmenn til å holde seg i form når forholdene ligger til rette.
- For vår del hadde vi en liten vekst i 1. kvartal, og hele 10 prosent i andre. Totalt er vi dermed 5,5 prosent opp i første halvår, sier Gisle Juel Daviknes, daglig leder i Stadion-kjeden.
Daviknes forklarer noe av den positive utviklingen med at påsken kom i andre kvartal i år.
- At påsken kom i andre kvartal i år, utgjør en forskjell. God tilflyt av nye butikker står bak mye av veksten, men ser vi på «like-for-like, er vi faktisk opp 2 prosent i 2. kvartal. Sammenlignet med bransjetotalen må vi si oss fornøyd med det, men vi skulle selvfølgelig gjerne sett sterkere tall for oss alle, sier han.
Handelskanalene er i sterk endring i all detaljhandel, også i sportsbransjen. For bare noen år siden sto sportskjedene for 90 prosent av omsetningen til sluttbruker mens 10 prosent kom fra sportsbutikker som sto utenfor sportskjedene. Både norske og utenlandske internettaktører uten fysiske butikker-, outletmarkedet-, leverandører med egne merkevarer-, og varehus med bredt vareutvalg som blant annet Biltema og Europris, når sportskunden i mye større grad.
Nyere beregninger viser at sportskjedene nå står for ca. 70 prosent,
mens andre salgskanaler står for de resterende 30 prosentene av salg av
sportsutstyr i Norge.
Omsetning per kvartal i sportskjedene:
Det er de åtte sportskjedene Intersport, G-Sport, MX-Sport, Coop, XXL, Sport1, Stadion og Sport Norge, som rapporterer sin netto omsetning per kvartal til Norsk Sportsbransjeforening.