SPENNENDE TIDER: Han tror Sport 1 står foran fortsatt spennende utvikling. Nøkkelen er å videreføre teamånden mellom butikkene og kjeden. God kommunikasjon skaper mer motivasjon, mener Jan Astor Alm. FOTO: EIRIK ARNESEN

SPENNENDE TIDER: Han tror Sport 1 står foran fortsatt spennende utvikling. Nøkkelen er å videreføre teamånden mellom butikkene og kjeden. God kommunikasjon skaper mer motivasjon, mener Jan Astor Alm. FOTO: EIRIK ARNESEN

Sportsbransjens standhaftigste gentleman

Kritt, tørre svamper og enda tørrere dosering fra kateteret på Gjøvik økonomiske gymnas fristet lite. Regelrett skulk var løsningen. Han skulle på ”ekspedisjon”. Målet var Intersportmessen på Hønefoss. Siden har han blitt der, Jan Astor Alm. Ikke på Hønefoss må vite, men i sportsbransjen.

Om ikke lenge kan han pakke sin egen tursekk, og legge i vei på Totenåsen. Det er i skogtraktene hjemme på Gjøvik han henter inspirasjon og krefter, bransjens veteran og gentleman, Jan Astor Alm.

 

Aldri lei

67-åringen kan se tilbake på en helt usedvanlig karriere i sportsbransjen. Mens mange jevnaldrende har slått seg til ro med bridge eller formiddags-TV, har Alm knapt lettet fotet fra gasspedalen. I nær 50 år har han jobbet med det meste i en bransje med tilsynelatende uendelig vekstpotensial.
– Jeg er så heldig at jeg gleder meg til hver dag på jobben. Kall det gjerne en lidenskap. Med så mange fine kolleger har det vært lett å trives. Det er rett og slett et privilegium å ha det så interessant og spennende gjennom yrkeslivet, forklarer Jan Astor Alm på spørsmål om hva som får en tross alt godt voksen kar til å være glødende engasjert på 50. året. Han har tittelen Etableringskonsulent i Sport 1, hvilket innebærer at han bruker nesten all sin tid ute i felten, på kontinuerlig jakt etter muligheter for nyetableringer og potensial for forbedring.
– Det er ute i butikkene jeg trives aller best. Det er hjertet i bransjen vår. Jeg blir aldri lei av å samhandle med flinke lokale kjøpmenn, forteller Jan Astor Alm.


Trikotasje og hard skole

Om det var oppveksten på Gjøvik eller den nevnte turen til Hønefoss som var mest karakterformende, skal være usagt. Men det ”måtte” bli sportsbransjen var nesten forutbestemt for unge Jan Astor. Faren startet Norheim, en trikotasjefabrikk som i begynnelsen solgte populære sportsstrømper og toppluer. Etter hvert ble fabrikken anerkjent for gode overtrekksdresser og bekledning til langrenn. Jan Astor hadde gjort unna økonomisk gymnas, førstegangstjenesten, og kommet inn på BI for videre økonomiske studier. Så ble det ledig en selgerjobb i familiebedriften. Det opprinnelige vikariatet ble forlenget, og siden har han egentlig aldri sett seg tilbake.
– Det ble livets harde skole i stedet for BI. Det var lærerike og spennende år, erindrer Alm, som etter hvert også fikk brødrene som kolleger i Norheim.

Les mer i portrettet i nyeste utgave av SPORT - nr 5 - som er ute i disse dager.

 

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer