STØRST: Fotball er – ikke overraskende – Norges største sponsorobjekt med sine 1,3 milliarder kroner i sponsorinntekter i 2011. Fotballforbundet er landets desidert største sponsorobjekt, men fotballen er det sponsorobjekt som har minst økning i sponsing de senere årene. De økonomiske problemene etter 2009 har ikke helt sluppet taket for klubbene.

STØRST: Fotball er – ikke overraskende – Norges største sponsorobjekt med sine 1,3 milliarder kroner i sponsorinntekter i 2011. Fotballforbundet er landets desidert største sponsorobjekt, men fotballen er det sponsorobjekt som har minst økning i sponsing de senere årene. De økonomiske problemene etter 2009 har ikke helt sluppet taket for klubbene.

Sportsbransjen sakker akterut som sponsor

Sportsbransjen er ikke lenger den neststørste sponsoren til norsk idrett. Både bygg- og anleggsbransjen og bank-/finans- og forsikringsbransjen yter mer i sponsorpenger til idretten enn vår egen bransje. Totalt utgjorde det norske sponsormarkedet 4,1 milliarder kroner i 2013.

Det viser Sponsor Insights analyse av det norske sponsormarkedet for 2013/2014. Tallene som presenteres i rapporten baserer seg på økonomisk støtte, men også leveranser og tjeneste, som vi må anta at sportsbransjen står for en stor del av til norsk idrett.

Når vi ser på sponsorstøtten totalt (idrett, kultur og det som kalles sosio), kommer sports- og fritidsbransjen på en tredjeplass – en plass ned i forhold til for to år siden da forrige sponsoranalyse ble laget. Bygg og anlegg og bank-, finans- og forsikringsbransjen bidrar med mest sponsing,

 

Sponsormarked til en verdi av 3,8 milliarder

Ifølge Sponsor Insight var det norske sponsormarkedet på totalt 3,8 milliarder kroner i 2013. Av dette sto idretten for 72 prosent – på linje med for to år siden. Innenfor idretten er det imidlertid toppen som stikker av med 59 prosent (mot 63 prosent for to år siden), mens bredden stor for 35 prosent (en økning på 3 prosent fra forrige gang) av de totale sponsorinntektene til idretten. Klubbene i de øverste ligaene innen fotball, håndball og ishockey står for 34 prosent (som for to år siden) av idrettskaken, mens fotball alene står for 34 prosent av det totale sponsormarkedet med sine 1,424 milliarder kroner i sponsorinntekter. Forbundene står for 19 prosent av sponsorinntektene til idretten, en nedgang fra 21 prosent for to år siden.

Fotballforbundet er landets desidert største sponsorobjekt. Tippeligaen har samlet 38 prosent (mot 44 prosent for to år siden) av all norsk fotballsponsing. I perioden 2009 til 2011 økte Tippeligaen sponsorinntektene med 13,7 prosent, men i perioden 2009 til 2013 økte de samme inntektene bare 2,6 prosent. Det forteller litt om problemene eliteserie-klubbene har hatt siden finanskrisen, og de økonomiske utfordringene er på langt nær over for toppklubbene.

I sin rapport skriver Sponsor Insight at sport er blitt den drivende faktoren i sponsormarkedet, og at de øvrige kategoriene i liten grad har maktet å ta andeler fra sport i perioden 2009-2013. Andelen av sponsormarkedet til sport var altså 72 prosent i fjor, og 96 prosent av de spurte bedriftene i undersøkelsen oppga at de var involvert i sport – ingen av de andre kategoriene kommer over 50 prosent.

 

Les mer i nyeste utgave av SPORT – nr 1 – som er ute i disse dager.

 

Tilbake
 

Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp

 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer
 
Silje Garberg Ree blir ny leder av Bergans