Sportsbransjen er i endring, for Stadion går det riktig vei

Publisert: 15.11.2019 Forfatter: Birgitte S. Skjerven
Sportsbransjen er i endring, for Stadion går det riktig vei
FORNØYD. Gisle Juel Daviknes, daglig leder i Stadion ser mot en oppgang på 5,5 prosent for året.

Samlet omsetter sportskjedene for 3,7 prosent mindre i tredje kvartal sammenlignet med samme periode året før. Likevel er det ikke helt dystert over hele linja, noen viser til solid vekst.

Stadion er en av flere som har hatt fremgang mot slutten av året. Kjeden fikk en solid oppgang på 5,6 prosent i tredje kvartal. Stadion er en sammensetning av 110 utsalgssteder fordelt på 83 medlemsbedrifter. I 2018 solgte disse for til sammen 1,2 milliarder over disk.

- Det er ikke alt som går bakover i sportsbransjen. Stadion kan ikke løpe etter de store kjedene i konsept og tankegang, for vi kommer aldri lengst med å være bak i feltet, sier Daviknes, derfor ønsker vi å gå våre egne veier.

Strategien ser ut til å fungere godt for Stadion. Sportskjeden fra Moss går langt bedre enn gjennomsnittet for bransjen, og ser mot en vekst på 5,5 prosent for året, sammenlignet med i fjor.

- Vi har hatt en grei oppgang, selv om vi også gjerne skulle sett en høyere veksttakt en det bransjen har vist i år, sier han

Sportskjedene har en liten nedgang i 3.kvartal, men bildet er nyansert.

Sykkelsalget er noe lavere gjennom sommersesongen 2019 sammenlignet med tidligere år, men elsykkel går godt. Sportsbransjen anslår at det ble solgt mer enn 55 000 elsykler i sommer. Så mange elsykler har det aldri vært solgt i Norge før, sier administrerende direktør i Norsk Sportsbransjeforening, Trond Evald Hansen.

- Det er særlig aktiv fritid og friluftsliv som har vært salgsdriverne i sommer og høst, sier Hansen. Turistforeningen har meldt om stor trafikk og mange folk i fjellet. Reiselivsorganisasjonene har lenge meldt om høy trafikk av utlendinger til Norge. Mange av sportsbutikkene melder om fortsatt god interesse rundt utstyr som gir gode opplevelser i Norges fantastiske natur. -Der valutaen er ufordelaktig for innkjøp av sportsutstyr fra utlandet, hjelper den nordmenn til å velge aktive ferier i hjemlandet.

Det viktige fjerde kvartalet

Årets siste kvartal, som også består av julehandelen er årets viktigste. I skrivende stund laver snøen ned på sentrale Østlandet. Nord i landet har det vært kaldt og snø lenge allerede. Nordmenn handler ullundertøy, luer, votter, akebrett, ski og skøyter i disse dager. Bransjen venter også stort salgstrykk av pulsklokker og aktivitetsarmbånd, hodelykter og sportsbriller.

De siste to årenes store skitrend, felleskiene, ventes å fortsatt selge godt til vinteren. Leverandørene lager nå felleski i flere ulike prisnivåer, og skiene blir stadig bedre. I alpinsegmentet forventer man en fortsatt vekst innen randonee, men det er de tradisjonelle bakkeskiene som står for det store volumet. Nordmenn er på jakt etter de gode skiopplevelsene med godt og tilpasset skiutstyr. Det meldes om godt salg halvveis i fjerde kvartal.

Detaljhandelen og markedsandelene i sportsbransjen er i endring.

Sportsbransjeåret i 2018 var et sterkt år for bransjen, der sportskjedene vokste med 3.5 prosent og en samlet bransje vokste med det dobbelte. Beregninger viser at sportskjedene sto for 71 prosent av omsetningen i sportsbransjen ved utgangen av året, der andre salgskanaler som nettsalg, outlet og merkevarer som når sluttbrukeren direkte, tar markedsandeler.

Norske forbrukere har svært god tilgang på sportsutstyr. Det er omkring 800 fullsortiment sportsbutikker fordelt rundt i landet.. I tillegg har mange merkevarer salg via konseptbutikker, noen fordelt på såkalte Outlet. Salg til sluttbruker fra rene nettaktører, vokste med 19 prosent fra 2017 til 2018. I 2018 fant Norsk Sportsbransjeforening 14 rene norske nettaktører som når sluttbrukeren inne kategorien sport. I tillegg til de store internasjonale som Zalando og Sport Amore.

FORDELING AV SALG I SPORTSBRANSJEN 2018