EN AV FLERE I BRANSJEN: Sport Outlet skrevet under på at de ikke skal gjenta den ulovlige markedsføringen, skriver Forbrukerombudet i en pressemelding. ILLUSTRASJONSFOTO

EN AV FLERE I BRANSJEN: Sport Outlet skrevet under på at de ikke skal gjenta den ulovlige markedsføringen, skriver Forbrukerombudet i en pressemelding. ILLUSTRASJONSFOTO

Sport Outlet endrer ulovlig salgsmarkedsføring

Sport Outlet har reklamert for salg uten å oppgi før-priser på varene. Nå har kjeden skrevet under på at de ikke skal gjenta den ulovlige markedsføringen. Forbrukerombudet har fått lignende bekreftelser fra en rekke andre aktører i bransjen.

Det er Forbrukerombudet som skriver dette i en pressemelding.
Det var i kundeaviser og sosiale medier våren og høsten 2016 at Sport Outlet brukte ord som «flyttesalg» og «supersalg», uten å vise til hva salgsvarene hadde kostet tidligere. Forbrukerombudet mottok flere klager fra konkurrenter på at kjeden unnlot å opplyse om egne før-priser i annonsene.

Bare «nå-priser»

I all salgsmarkedsføring skal det oppgis en reell før-pris. For at den skal anses som reell må varen ha blitt solgt for den oppgitte prisen i en viss periode før salget startet. Manglende før-pris ved salgsmarkedsføring har vært et generelt problem i sportsbransjen.
– «Salg» er et triggerord med sterk appell til forbrukerne. Det er viktig at uttrykket ikke brukes villedende og at forbrukerne får den informasjonen de har krav på, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.
I stedet for å oppgi før-priser for salgsvarene har Sport Outlet ved flere anledninger vist til hva varene koster hos konkurrenter. Det er anledning til å kommunisere en prisfordel ved å sammenligne egne priser med konkurrentpriser, men dette kan ikke erstatte egne før-priser ved ordinær salgsmarkedsføring.

Skriftlig bekreftelse

Forbrukerombudet mener Sport Outlet burde være godt kjent med reglene for salgsmarkedsføring, etter å vært med dialog med oss om temaet flere ganger tidligere.
Sport Outlet har nå undertegnet en skriftlig bekreftelse på at selskapet vil avstå fra denne formen for villedende og ulovlig salgsmarkedsføring i fremtiden. Dette innebærer at Forbrukerombudet kan fatte forbudsvedtak med tvangsmulkt eller bringe saken inn for Markedsrådet dersom kjeden bryter loven på nytt.
– Vi har fulgt nøye med på salgsmarkedsføringen i sportsbransjen. Forbrukerne har krav på god og riktig informasjon om pris, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.
Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer