GODE TALL: Sport 2000 i Europa hadde god omsetningsvekst i fjor.

GODE TALL: Sport 2000 i Europa hadde god omsetningsvekst i fjor.

Sport 2000 med godt fjorår

Sport 2000, som MX-Sport er en del av, hadde en organisk vekst på solide 6 prosent i 2015.

Det viser kjedens egne tall, og veksten var ennå høyere i absolutte tall da forhandlerorganisasjoner i Finland, Sverige og Italia ble med i gruppen i fjor. I løpet av 2016 kommer trolig Spania og Portugal til også å få egne forhandlerorganisasjoner med i Sport 2000.

 

4154 butikker i 25 land

Med de tre nye «medlemslandene» i fjor, antar Sport 2000-gruppen at de har om lag 16 prosent av det europeiske markedet med en forhandler-omsetning på totalt 6,6 milliarder Euro. Kjeden hadde i fjor 4154 butikker i 25 land.  I 2014 var de tilsvarende tallene 6,26 milliarder Euro og 3728 butikker. Ifølge kjedens ledelse vil Sport 2000 intensivere sitt nære samarbeid store internasjonale aktører som adidas, Nike, Puma, Under Armour og Amer Sports.

Egne merker


Samtidig ønsker man at kjedens egne merker skal øke sin andel av omsetningen fra mindre enn 5 prosent til 10 prosent. Dette skal skje ved at forhandlerne skal få anledning til å foreta attraktive tilbud på første prispunkt.

Samtidig kommer meldingen om at Sport 2000s butikker i Tyskland bare hadde 1 prosent vekst første halvår i år, sammenliknet med tilsvarende periode 2015. Årsaken skal være svakt salg av vintersportsutstyr, noe som delvis ble kompensert av godt salg innen outdoor og lagsport. Også salg i forbindelse med fotball-EM i Frankrike bidro til at det ble en liten vekstøkning i Tyskland. Totalt har nå Sport 2000 nå 948 partnere i Tyskland, og disse representerer 1257 butikker i landet.


Intersport

De samme halvårstallene gjelder for Intersport Tyskland, der businessen i Østerrike gjorde det særdeles godt med en vekst på 11 prosent første halvår i år. Årsaken skal være det svake salget til Sports Direct, som kjøpte opp flere butikker i Alpelandet for et par år siden, men som ikke har lykkes med sin profil i landet. Intersport Tyskland, driver også butikker i andre land: I Tsjekkia var det en nedgang i salget på 6 prosent, i Ungarn nedgang på 3 prosent, mens det var tilsvarende utvikling i Slovakia (ned 12 prosent) og Polen (ned 4 prosent).
Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy