«Outlets» tar markedsandeler fra det tradisjonelle salget. Kundene strømmet til da Anton Sport, som er med i Sport1-gruppen, åpnet sin egen outlet-butikk i Oslo i høst. Foto: Sportsbransjen.

«Outlets» tar markedsandeler fra det tradisjonelle salget. Kundene strømmet til da Anton Sport, som er med i Sport1-gruppen, åpnet sin egen outlet-butikk i Oslo i høst. Foto: Sportsbransjen.

Sommer og sol ga beskjeden vekst for sportskjedene

Den eventyrlige vinteren ga sportskjedene en kanonstart på året med omsetningsvekst på mer enn 10 prosent i første kvartal. Den usedvanlig lange og varme sommeren var derimot en bråbrems. Tredje kvartal vokste sportskjedene med beskjedne 2 prosent.

Sportsbransjen, som all annen detaljhandel, er i stor endring. Nettbutikker, konseptbutikker og såkalte «outlets» tar markedsandeler fra det tradisjonelle salget. Til tross for dette viser sportskjedene omsetningsvekst på 2 prosent i tredje kvartal.

Salgsdriverne


Den varme sommerens effekt på salget i sportsbransjen ga godt salg på sandaler, shorts og lett treningstøy, mens salget av skalljakker stoppet opp.
-Det er ikke mange andre bransjer som er like opptatt av været enn sportsbransjen, sier Trond Evald Hansen, administrerende direktør i Norsk Sportsbransjeforening.

Uvanlig lang og varm sommer ga et utfordrende finansielt tredje kvartal for mange i bransjen. Netthandelsgiganten Zalando gikk rundt 400 millioner kroner i underskudd i tredje kvartal.
-Hele bransjen hadde en dårlig sommer. At Zalando opplevde det samme viser at dette var et generelt mønster for hele bransjen. Det er gledelig å se at økt netthandel ikke er eneste årsaken til nedgangen i den tradisjonelle handelen, sier Gisle Daviknes, daglig leder i Stadion-kjeden.

Flere vil ut på tur


Sykkelsalget er fortsatt høyt i Norge. Mange melder om godt salg av elsykkel, og sportsbransjeforeningen anslår at det ble solgt cirka 50 000 elsykler i løpet av sommeren.

-Det er særlig aktiv fritid og friluftsliv som har vokst i sommer og høst, sier Trond Evald Hansen. Turistforeningen har i lengre tid meldt om stor trafikk og mange folk i fjellet, reiselivsorganisasjonene melder også om økt trafikk av turister til Norge. Dette merker sportsbutikkene som melder om stor interesse rundt utstyr som gir gode opplevelser i naturen. Salg av terrengsko har økt kraftig, samtidig med stabilt godt salg av løpesko.

Det viktige fjerde kvartalet


Årets siste kvartal, som også består av julehandelen, er årets viktigste. Nordmenn handler ullundertøy, luer, votter, akebrett, ski og skøyter i disse dager. Bransjen venter også stort salgstrykk av pulsklokker og aktivitetsarmbånd.
Gisle Daviknes mener det er en klar parallell mellom sportshandelen og bøndene i Norge – begge er like opptatt og påvirket av været.
-Det mest avgjørende for 4. kvartal er at mildværet snur.

Venter på snøen

Fjorårets store skitrend, felleskiene, forventes å selge godt denne vinteren også. Leverandørene lager felleski i flere ulike prisklasser, og skiene blir stadig bedre. Randonee er fortsatt en alpingren i vekst, selv om det er de tradisjonelle bakkeskiene som står for det store volumet. 

Samlet omsetning per kvartal for de norske sportskjedene:

Tallene omfatter de syv norske sportskjedene, XXL, Gresvig, Sport1, Stadion, Coop, MX-Sport og Sport Norge.

 

Sportskjedene står for 75 prosent av den totale omsetningen i bransjen. Til tross for pressede marginer og mange nye aktører i bransjen, er det fortsatt vekst i markedet.


Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy