GOD SESONG: Den gode vinteren ga knalløkning for norske alpinanlegg sist sesong med en økning i heiskortomsetningen på 16 prosent. FOTO: ALPINANLEGGENES LANDSFORENING

GOD SESONG: Den gode vinteren ga knalløkning for norske alpinanlegg sist sesong med en økning i heiskortomsetningen på 16 prosent. FOTO: ALPINANLEGGENES LANDSFORENING

Solid vekst for alpinanleggene sist sesong

Alpinbransjen i Norge fortsetter økningen i heiskortomsetning med ny rekord fjerde året på rad. Omsetningen totalt for sesongen 2017/2018 endte på 1,32 milliarder som er en økning på 16 prosent mot fjorårets sesong.

- Dette er fantastisk hyggelige tall å presentere, sier generalsekretær Camilla Sylling Clausen i Alpinanleggenes Landsforening (ALF). Interesseorganisasjonen for alpinnæringen representerer ca 200 medlemmer og ca 95 prosent av heiskortsalget i Norge.

 

Økende alpininteresse
- Vi var alle sammen vitne til en skikkelig ”god gammeldags vinter” med svært gode snøforhold i store deler av landet. At dette gjør noe med trafikken til våre alpinanlegg er det jo nå liten tvil om, og vi gleder oss over den stadig økende interessen for alpin skikjøring som aktivitet, både fra våre norske og fra våre utenlandske gjester. 
Alpinanleggene har et godt tilpasset produkt som publikum finner attraktivt. Resultatet gir en god klapp på skulderen til alle våre medlemmer der ute som jobber beinhardt, sier Sylling Clausen.
FORNØYD: Generalsekretær Camilla Sylling Clausen i ALF kan smile over en økning i heiskortomsetningen sist sesong på 16 prosent. FOTO: ALPINANLEGGENDES LANDSFORENING

- I tillegg gir dette naturligvis motivasjon og investeringsvilje til å satse videre i en bransje som kan være tøff og utfordrende, med svingninger i vær, temperatur og tilgang på snø. Dette var en veldig viktig sesong, kanskje særlig for de mindre anleggene. Uten ildsjeler med ekstraordinær dugnadsånd hadde flere av disse ikke klart seg fra år til år. Så er det som kjent der rekrutteringen i stor grad skjer, så dette er svært gledelig for hele alpinnæringen, fortsetter hun.

 

Økning fra utlandet
- En tidlig sesongstart for mange bidro helt klart til å sikre sesongen, med kulde og snøfall tidlig i november. Tallene fra februar viste at bransjen lå godt an mot samme tid i fjor, men vi visste at påsken var tidlig og vi var spente på å se hvor lenge våre gjester ville fortsette å kjøre på ski ut i april og mai. Med så gode forhold viste deg seg at også vårsnøen lokket. Vi jobber hele sesongen gjennom med å være synlige i medier, sosiale medier og med markedstiltak ute i markedene, så det er hyggelig å se at også dette gir resultater. Trafikken fra flere av våre utenlandske markeder har fortsatt å øke, særlig fra England, Tyskland og Nederland. Primærmarkedene Sverige og Danmark holder også stand. Nå er vi i full gang med å legge planer for innsalget til neste vinter gjennom arbeidet i vårt nye landsdelsselskap Norske Fjell SA for å sikre å holde trafikken oppe, og vi gleder oss til å ta imot enda flere gjester fra nye og eksisterende markeder. Her har vår beliggenhet, snøsikkerhet, attraktive konkurransedyktige destinasjoner og kanskje en nysgjerrighet til en viss annerledeshet gitt oss økt attraktivitet gjennom flere år, godt hjulpet av den norske kronen, avslutter generalsekretæren i ALF.

 

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy