FLUORFUNN: Forbrukerrådet testet disse jakkene i sommer. Tre av jakkene måtte endre markedsføringen som lovet at de var frie for fluorholdige stoffer, PFOA. FOTO: FORBRUKEROMBUDET.

FLUORFUNN: Forbrukerrådet testet disse jakkene i sommer. Tre av jakkene måtte endre markedsføringen som lovet at de var frie for fluorholdige stoffer, PFOA. FOTO: FORBRUKEROMBUDET.

Slutter med løfter om fluorfrie jakker

G-Sport, XXL og KappAhl endrer rutiner etter at de markedsførte jakker med løfte om at de var frie for fluorholdige stoffer, også kjent som PFOA.

Dette skriver Forbrukerombudet på sine hjemmesider.
En forbrukertest fra i sommer viste at åtte av ni jakker inneholdt fluorstoffer. Forbrukerrådet, som gjennomførte testen, klaget tre av selskapene som selger slike jakker inn til Forbrukerombudet for villende markedsføring. Jakkene ble hevdet å være frie for fluorstoffer uten at det var tilfelle.

Endrer markedsføringen

Etter at Forbrukerombudet tok kontakt med de tre selskapene har samtlige jobbet for å hindre uriktig eller villedende informasjon om hva jakkene er laget av. Det er også gjort tiltak for å sikre at jakkene blir produsert uten giftige stoffer.
I 2014 kom det nye regler for hvor mye fluor klær kan inneholde. Da ble det også bestemt at varer som ble produsert før den tid kan selges frem til 2018. I markedsføringen skal man likevel ikke love at de er frie for fluorstoffer hvis det ikke er tilfelle.
– Butikkene har et stort ansvar når de lover at en jakke de selger er fri for fluorstoffer. Da skal informasjonen være riktig, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.
– Folk handler denne typen varer i god tro, og de handler ofte med hjertet. Opplysninger om miljøegenskaper kan være avgjørende for hvilken vare man velger.

Meld fra

Saken er avsluttet, men kan bli tatt opp igjen dersom det skulle komme nye tips om markedsføring der opplysninger om miljøegenskaper ikke holder mål. Forbrukerombudet ønsker i tiden fremover å fokusere mer på varer og tjenester som markedsføres som spesielt bærekraftige. I den forbindelse er det nyttig med tips fra alle som oppdager påstander det ikke er hold i, for eksempel om at noe er spesielt klimavennlig, ressursbesparende eller etisk produsert.
- Har du sett reklame eller merking av slike produkter som ikke stemmer, vil vi gjerne høre fra deg, sier Elisabeth Lier Haugseth.

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer