Slo forventningene, men skuffet i hjemmemarkedet

Publisert: 22.03.2019 Forfatter: Birgitte S. Skjerven
Slo forventningene, men skuffet i hjemmemarkedet
Nike-aksjen faller etter kvartalsrapport. Foto: Nike

Nike-aksjen falt 3,89 prosent etter at selskapet leverte sine tall for tredje kvartal. Nike slo forventningene på både resultat og totale inntekter, men salget i Nord-Amerika skuffet.

"Vårt forretnings-moment akselereres av vår evne til å skalere innovasjon i et raskere tempo og utvide nye digitale forbrukeropplevelser rundt om i verden," sa Mark Parker, administrerende direktør i Nike, under resultatfremleggelsen.
Nikes resultat landet på 1,1 milliarder dollar i tredje kvartal, eller 68 cent per aksje. På forhånd ventet markedet 65 vent per aksje, ifølge Refinitiv-data, melder CNBC.
De totale inntektene økte 7 prosent til 9,611 milliarder dollar. Det var om i tråd med hva analytikere hadde forventet.
Inntektene i Nord-Amerika økte også 7 prosent til totalt 3,81 milliarder dollar, under forventningene om 3,87 milliarder dollar, melder Reuters.

Øker salget utenfor USA

Inntektene i Europa, Midt-Østen og Afrika, økte med 12 prosent, rapporterer Nike. I Kina klatret inntektene 24 prosent, i Asia, Stillehavet og Latin-Amerika vokste salget 14 prosent.
Nike rapporterte en økning 36 prosent i sin digitale virksomhet. Selskapet fortsetter å investere i online initiativer som videreutvikling av mobilapper og andre tilpasningsalternativer for kundene.
Trafikken og salget gjennom "Snkrs" appen som selger Limited-Edition sko ved hjelp av blant annet samarbeid med idrettsutøvere og kjendiser økte med et tresifret beløp i løpet av kvartalet.
Nike har foretatt et tydelig skifte fra fokus på engros-leddet til salg direkte til forbrukerne gjennom egne butikker og nettside.