SKUFFET: Både Sportsbransjen AS og Syklistenes Landsforening er skuffet over Regjeringens satsing på sykkel i neste års statsbudsjett. FOTO: MORTEN DAHL

SKUFFET: Både Sportsbransjen AS og Syklistenes Landsforening er skuffet over Regjeringens satsing på sykkel i neste års statsbudsjett. FOTO: MORTEN DAHL

- Skuffende sykkelsatsing

Både Syklistenes Landsforening og Sportsbransjen AS er skuffet over at Regjeringen ikke satser på sykkel i statsbudsjettet for 2015.


«Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har lagt fram et offensivt samferdselsbudsjett der syklistene er de eneste taperne. Bare totalt 531 millioner kroner er avsatt til bygging av gang- og sykkelveier. Dette er en rell nedgang fra budsjett 2014. Regjeringen legger opp til å bygge 37 kilometer sykkelveier neste år. Det betyr en dramatisk svekkelse av innholdet og framdriften for sykkel i Nasjonal transportplan 2014-2023», skriver Syklistenes Landsforening på hjemmeside etter at statsbudsjettet ble lagt fram onsdag.

 

Langt bak planen

Administrerende direktør i Sportsbransjen AS, Bård Kristiansen, er også skuffet.

- Ja, dette er også skuffende fra Regjeringen. Jeg hadde forventet minimum en milliard kroner til nye sykkelveier. De ligger langt bak planen i nasjonal transportplan allerede. Og med denne satsingen kan de glemme å nå målene om en dobling av andelen som bruker sykkel som transportmiddel, sier Kristiansen.

Han synes det er rart at de er med og vedtar en transportplan, med så tydelige mål, for deretter å bare gi blaffen.

 

Liten vilje til å følge opp

- I møtet vi hadde med statssekretæren i samferdselsdepartementet i august, var de tydelige på at Nasjonal transportplan fortsatt er det styrende dokument. Og at målene der skulle nås. Nå viser de at dette kun er prat og de viser liten vilje til å følge opp, sier Bård Kristiansen.

 


Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer