HERREDRESSEN: Slik ser den nye langrennsdressen for menn ut fra DÆHLIE til Lahti-VM. FOTO: DÆHLIE

HERREDRESSEN: Slik ser den nye langrennsdressen for menn ut fra DÆHLIE til Lahti-VM. FOTO: DÆHLIE

Skilandslagets nye vinnerdress

Race Suit Lahti skal hjelpe de norske utøverne til toppen av pallen i VM i Lahti. De nye VM-dressene ble lansert av Active Brands tirsdag.

Årets verdensmesterskap går av stabelen i finske Lahti. Det norske Langrennslandslaget stiller i sin nye racingdress oppkalt etter den legendariske skiarenaen. Sammen med sine brand heroes, har DÆHLIE sportswear utviklet en høyteknologisk racingdress som passer til høy fart. DÆHLIE Race Suit Lahti er den mest avanserte konkurransedressen vi noen gang har laget.


Ekstra lag med hud
–Den er som et ekstra lag med hud. Bare raskere, sier sjefsdesigner i DÆHLIE, Eeva-Maria Männikkö.
DÆHLIE sportswear har 20 års erfaring med å lage langrennsbekledning. Denne gangen har vi tatt fra hverandre racingdressen, sett på hva som kan forbedres, og satt den sammen igjen.
–Vi har sett på sykkelbekledning og konkurransetøy for andre utholdenhetsidretter. Vi har kombinert kunnskap fra bekledning for disse idrettene med innovative nye materialer tilpasset langrenn. I utviklingen av Race Suit Lahti har vi samarbeidet med det norske langrennslandslaget om viktige små detaljer som kan gi dem en fordel når marginene er så små som de nå er i langrenn, sier hun.

DAMEDRESS: Og slik DÆHLIES ny langrennsdress for damene ut til Lahti-VM. FOTO: DÆHLIETilbakemelding fra løperne
DÆHLIE test lab har drevet utstrakt kartlegging av kroppens bevegelsesmønster for langrenn. Det har ført til forbedringer på flere områder. Komfort, vekt, ventilasjon og aerodynamikk. Ved å flytte på sømmer og tilføre fleksible materialer ved skuldre, albuer, knær og på ryggen, har man klart å gi utøverne maksimal bevegelsesfrihet.
DÆHLIE har brukt tilbakemeldingene fra de norske topputøverne til å spesialdesigne den letteste, raskeste og mest komfortable racingdressen noensinne. Valg av lette materialer med mesh paneler for ytterligere ventilasjon på typiske varme områder på kroppen er optimalisert. Andre steder gir kompresjonsmaterialer ekstra og riktig muskelstøtte til legg og underarm. Kragen har fått et mer behagelig snitt og har to skuldeglidelåser.

Landeveissykling er inspirasjon for dressens nye aerodynamiske teknologi. Tester i vindtunell har vist at det golfballmønstrede stoffet Dimplex laget av Schoeller kan redusere luftmotstanden med opptil 10 prosent ved fart mellom 22 til 75 km/t. Den strukturerte overflaten endrer turbulensen og skaper en annen luftstrøm bak løperen.
–Stoffet er designet for å bokstavelig talt å skjære gjennom luften og kutte verdifulle sekunder med tid,» sier Männikkö.


Letteste dressen?
DÆHLIE har benyttet de letteste stoffene som er tilgjengelig på markedet. Blant annet Carvico light stretch jersey laget av polyester og elastane. Man har også redusert antall sømmer og overflødig materiale for å få ned vekten, og DÆHLIE tror 230 gram er den letteste racingdressen på markedet.
Race Suit Lahti har tydelige norske designelementer og har et raskt og kompromissløst design. Print-metoden er en «vakuumsublimering» som binder fargemolekylene til stoffet i stedet for å ligge utenpå. Det betyr at stoffet beholder sine myke, pustende egenskaper.
–Vår designer Hilde Hoff Nordskar har gjort en fantastisk jobb med å designe en dress som presterer i høy fart og samtidig ser bra ut, sier Männikkö.

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer