Skal gjøre aking mer populært

Publisert: 25.01.2018 Forfatter: Morten Dahl
Skal gjøre aking mer populært
PÅ MESSE: Anders Hagsveen (t.v.) og Michael Rask presenterte sine nye akebrett på Norspomessen. De to har etablert selskapet Snowcon. FOTO: MORTEN DAHL

I Alpene er rodel og aking i stort og det arrangeres konkurranser. I Norge er aking først og fremst en aktivitet/lek. Nå vil Snowcon revolusjonere det norske akemarkedet med to nye «akebrett»-merker.

Snowcon ble etablert i Norge i fjor, og deltok på Norspomessen i januar for første gang. Snowcon leverer akebrett av en spesiell type, som framstår som både morsomt og sikkert.
BIG BUSINESS: I Alpene er rodel og aking en stor aktivitet. Det arrangeres blant annet egne mesterskap og cuper. FOTO: SNOWCON

Big business i Alpene
- Jeg oppdaget denne brett-typen på en alpin-ferie i Østerrike for noen år siden. Da jeg prøvde det ut var det kjempemoro og ungene mine sloges om, dette akebrett, hvorfor jeg måtte dra til butikken og kjøpe ett til. I Alpene er denne typen aktivitet big business – både som lek men også som konkurranse. Det arrangeres flere mesterskap og cuper vinteren gjennom, sier Anders Hagsveen. Sammen med Michael Rask har Anders etablert Snowcon Norge. Merkene de distribuerer i Norge heter Minibob og Zipflracer. Dette er akebrett produsert i Tyskland i solid formblåst plast der du har sitter oppreist med en slags spak mellom beina. Med kroppsvekten og beina kan du dermed både styre og bremse. De to mener at Stiga Snowracer er den største konkurrenten, men at det likevel er noe annet enn de nye akebrettene deres. Minibob – I Alpene ofte kalt «Das Original» - har vært produsert siden 1976 og endringene akebrettet siden da har undergått er minimale.

Akemiljø i Norge også
- Vi prøver nå å etablere et miljø for disse akebrett også i Norge. De butikkene vi har hatt kontakt med, synes produktene er veldig interessante, og ønsker nyvunninger innen akebrett kategorien velkommen. Vårt mål med å delta på Norspomessen er å gjøre Snowcon og brettene mer kjent og få akebrett ut slik at bransjen kan få testet det. Da er jeg ganske sikker på at de vil se, at dette kan bli en salgssuksess ut av butikk, sier Rask, som er daglig leder i selskapet. Tilbakemeldingene fra fjorårets testbutikker er entydig positive. Vi distribuerer gjerne promotion-video sammen med akebrettene, noe som øker kundens interesse for produktet og bidrar til økt gjennomsalg. Han sier at selskapet også satser mye mot events og arrangementer, og at alle tilbakemeldinger de har fått, har vært udelt positive.

Fornøyd med messen
- Vi har vært fornøyd med Norspomessen så langt. Mange har kommet innom for å se nærmere på produktene, og vært interessert i dem, sier Michael Rask. -Vi har solgt over forventning, og ser frem til tilbakemeldingene fra opinionslederne. Snowcon har lager i Bærum og kan levere akebrett omgående.