- Skal bruke motivasjonen på meg selv

Publisert: 22.05.2017 Forfatter: Morten Dahl
- Skal bruke motivasjonen på meg selv
MER TID PÅ SEG SELV: Det er ikke slik Ulf Bjerknes har tenkt å bruke pausen fra Swix og arbeidslivet på. Etter at han «sluttet på dagen» som adm. dir. i Swix skal han bruke mer tid på familien og selv – noe som blant annet innebærer mer trening. FOTO: MORTEN DAHL

Han «gikk på dagen», men det var helt udramatisk. Ulf Bjerknes ønsker å få mer tid til seg selv og skal dyrke trening i større grad enn det han fikk tid til som Swix-sjef i 10 år.

Det slo ned som en bombe i bransjen da Ulf Bjerknes for et par uker siden «sa opp på dagen» som adm. dir. i Swix Sport etter 10 år i sjefsstolen. Men for ham selv var det knapt noen bombe. Dette var noe 59-åringen hadde tenkt på en stund, og han er ikke noen «oppsigelsestidsmann».

- Mer tid på meg selv og trening
- Jeg vil være tilgjengelig for Swix fram til nyttår, men jeg ønsker ikke å gå «på overtid» i Swix-kontorene på Frysja. Når jeg gjør meg ferdig med noe, da er jeg ferdig med det, sier Ulf Bjerknes på kafe i Oslo sentrum. Iført alt annet enn Swix-tøy. Han bedyrer at det ikke var mangel på motivasjon eller andre «problemer» som ligger bak avgjørelsen om å slutte.
NYTT LILLEHAMMER-BYGG: Noe av det Ulf Bjerknes er mest stolt over å ha fått til sammen med sine medarbeidere i Swix, er å ha bygget det nye kombinerte hovedkontoret og opplevelsessenteret like nord for Lillehammer. Her fra åpningsdagen av bygget. FOTO: MORTEN DAHL

- Jeg har masse motivasjon, men den motivasjonen skal jeg nå bruke mer på meg selv. Jeg liker å trene, og det har blitt for lite av dette de siste årene. Nå skal jeg ta en god pause og finne ut av hva jeg vil, samtidig som jeg skal ha fokus på det jeg trives best med personlig, sier Bjerknes. Da kommer familie, trening og sykkelritt og turrenn til å stå sentralt.

Det er tredje gang i yrkeskarrieren at han velger å gå, selv uten å ha en ny jobb å gå til. Alle tre gangene har han ønsket en pause – så også denne gang.

 

«Ryddegutt»

- Men jeg innser at jeg er 59 år, så vil tiden vise hvem som vil være interessert i en «gammel mann», smiler han, og legger til at planen ikke er å bli pensjonist ennå.

Ulf Bjerknes kom inn i sportsbransjen i 2000. Da ble han arbeidende styreformann i Hamax, et verv han i dag ser tilbake på som «ryddegutt» i et selskap som slet. Hamax var eid av Møller Gruppen, og det førte ham over til et annet Møller-eid selskap – Rottefella. Også her var det å rydde opp, fornye selskapet og Deres produkter, samt bygge helt ny fabrikk  på Hurum. I 2007 forlot han Hurum til fordel for Oslo og Lillehammer, og sjef for Swix Sport.

- De tre første årene her var også preget av å være ryddegutt. Men etter at resultatene kom i 2010, måtte vi endre fokus fra rydde til innovasjon og vi har lykkes utrolig godt i å utvikle Swix til en solid bedrift med om lag en milliard i omsetning og en meget god økonomi. Da jeg startet var omsetningen på 390 millioner og det var store underskudd over flere år, erindrer han, og mener det er lurt å slutte mens man er topp….

RYDEGUTT OG SNUOPERASJON: -De tre første årene i Swix var å være ryddegutt. Senere har vi hatt fokus på bygge opp en sterk organisasjon og merkevare som nå har en milliard kroner i omsetning og god økonomi, sier nylig avgått adm. dir. i Swix, Ulf Bjerknes. FOTO. MORTEN DAHL

- Hva er du mest stolt av å ha fått til etter 17 år i bransjen?

- Det er å få Swix Sport til å bli den bedriften og merkevaren det er i dag. I tillegg er jeg fornøyd med å ha skapt arbeidsplasser både på Hurum og på Lillehammer. Etter mange års kamp er jeg utrolig stolt av at vi fikk gjennomføre prosjektet   Swix Senter på Lillehammer, og dermed bidra til norsk industriutvikling utenfor storbyene, svarer 59-åringen.

Ulf Bjerknes har vært hjernen bak flere av oppkjøpene til Swix de senere årene: Toko, Original Teamwear, Lundhags, skisporet.no og sist Hard Rocx sykler.


Høyt kostnadsnivå i Norge
- Hva har vært den største utfordringen?

- Det har vært kostnadsnivået i Norge. Det er ikke ment som sutring, men fakta. Skal man overleve med det kostnadsnivået man har her i landet, må man være offensiv på innovasjon. Det mener jeg at Swix har vært med Triac-staven og mye annet. Jeg mener at det bør foreligge bedre støtte-ordninger for innovasjoner. Det gjør det ikke i dag, sier han.

Ulf Bjerknes tror at sportsbransjen står foran store utfordringen i årene som kommer.

- Bransjen, og ikke minst skibransjen, må konsolidere seg i langt større grad enn det som har vært tilfellet til nå. I for mange år, har det vært altfor stor kapasitet i forhold til etterspørsel i ski bransjen med veldig mange lite lønnsomme aktører både i Norge og internasjonalt. . Mye av sports bransjen drives i altfor stor grad av følelser og for lite grad av objektive vurderinger. Skibransjen burde ha vært gjennom en sterk konsolidering. Han trekker eksempelvis fram trekløveret Swix, Madshus og Rottefella som er et meget eksempel på en «spennende Norsk modell», der konsolidering kunne satt Norge tydelig i førersete innen nordisk vintersport. -Moderniserings- og konsoliderings behovet er også meget stort  på retail-siden. Det er her bransjen vil endre seg mest, med blant annet stadig nye aktører på web som vil utfordre dagen tradisjonelle sport retailere. Mindre behov for store butikker, nye tilbydere på retailsiden, retailere som i større grad lager egne merkevarer og et web marked som åpner for at leverandørene kan nå sluttkunden like lett som retailerne, gjør at leverandørene i Sport må tenke nytt når det gjelder distribusjon i tiden som kommer, sier han.

RYDDEGUTT: Han kom fra vervet som styreleder i Hamax over i Rottefella rundt år 2000. Her ryddet han opp og investerte i ny maskinpark på Hurum. I 2007 gikk veien videre til Rottefella. FOTO: ROTTEFELLA

- Sponsorkontrakter må gi mer i payback i fremtiden

Vel ute av Swix-huset på Frysja i Oslo kan Bjerknes være litt frittalende når det gjelder kontrakter med landslag. Swix valgte å avslutte samarbeidet med Norges Skiforbund for noen år siden, og heller velge Norges Skiskytterforbund. Han mener at dette var et riktig valg, men er samtidig tydelig på at landslags- og topputøver-kontrakter ikke gir den payback’en som den burde.

- Slike kontrakter gir mye synlighet, men gir svært lite gjennomsalg. Leverandørene som inngår slike kontrakter må få mer ut av landslagene og utøverne enn det som gis i dag. Mangel på mersalg i butikkene er påfallende, og det inngås etter min mening ofte helt meningsløse og totalt ulønnsomme avtaler innen internasjonal skisport, sier han.

Bjerknes har også sitt å si om arrogansen som har preget norsk langrenn i flere år.

- Når jeg møter leverandører, utøvere og publikum fra andre land, har den norske arrogansen skapt mye frustrasjon. Den arrogansen som har vært utvist fra norsk langrennsmiljø har vært helt unødvendig. Langrenn er vår nasjonalidrett, der er vi best i verden i en sport som er liten utenfor Norge. Vi burde trå mer varsomt og mer ydmykt  sier han.

Ulf Bjerknes vet ikke hva han skal drive med når «pausen» er over. Han har fortsatt motivasjon og arbeidslyst. Og, som han selv sier:

- Du skal ikke se bortifra at jeg blir å finne i sportsbransjen igjen. Men i hva slags stilling og hvilket selskap har jeg ikke peiling på nå, smiler han lurt.