Det ligger ingen dramatikk i at Peter Sjölander nå ønsker å gjøre andre ting her i livet enn å være toppleder i et internasjonalt selskap. I en pressemelding sier svensken, som også har fartstid fra Nike, at han ønsker å gjøre noe annet i livet.
-J eg vil fokusere mer på rådgivning og ikke-ledende stillinger, samtidig som jeg ønsker å gjøre taktiske investeringer i ikke-konkurrerende selskaper. I tillegg ser jeg også fram til å få mer tid til å drive med utendørsaktiviteter, sier Sjölander i pressemeldingen. Han vil fortsette som en strategisk rådgiver og ha aksjer i Helly Hansen, samtidig som han vil være en HH-ambassdør som skal teste merkevarens produkter.
I løpet av sine åtte år i sjefsstolen i HH har Peter Sjölander foretatt en total snuoperasjon av Norges mest kjente merkvare internasjonalt i sportsbransjen. Særlig har han bragt HH inn i nye områder som USA og Canada, der veksten de seneste årene har vært svært god. I løpet av de åtte årene har inntektene blitt fordoblet og selskapet har gått fra å tape til tjene penger. Nord-Amerika har bidratt med drøye to tredeler av veksten det siste året år kommer til å stå for minst like stor del inneværende år.
- I løpet av de siste åtte årene har HH ikke bare økt businessen kraftig, men har også blitt anerkjent som den merkevaren som kanskje har vært fremst på design og innovasjon. «Det skandinaviske designet» ser ut til å ha slått an hos forbrukere over hele verden, og HHs business har aldri vært sterkere enn nå, sier skriver Sjölander videre. Han ønsker å takke alle ansatte i HH for noen fantastiske år i selskapet, og sier at 2015 ser svært godt for merkevaren med en økning på 23 prosent i januar innen sport på verdensbasis.
Kanadier overtar
Sjölanders etterfølger er kanadiske Paul Stoneham. Han har mer enn 17 års ledererfaring fra ulike selskaper i USA, Tyskland, Storbritannia, Canada og Sveits. De siste fire årene har han vært administrerende direktør for selskapet ghd, som driver i kosmetikkbransjen. Han har også jobbet i selskaper som Colgate-Palmolive og Boots.