Silva tar over egen merkevare i USA

Publisert: 23.06.2017 Forfatter: Morten Dahl
Silva tar over egen merkevare i USA
OVERTAR: Silva tar over sin egen merkevare i USA og Kanada fra januar neste år.

Svenske Silva har lenge hatt en distributøravtale med Johnson Outdoor i Nord-Amerika. Nå tar de selv ansvaret for merkevaren i USA selv.

Silva har kjøpt tilbake sine nordamerikanske distribusjonsrettigheter fra Johnson Outdoor, og endringene trer i kraft fra 4. januar neste år.
- Dette er et avgjørende skritt for oss, både forretnings- og merkevaremessig. Vi tar over et salgspotensiale på 10-12 millioner kroner fra første dagen. Dessuten får vi nå full kontroll over merkevaren over hele jordkloden, sier Silvas adm. dir. Richard Jägrud. For tiden er Silva-sortimentet i USA begrenSet til kompass til bruk på land. Fra januar neste år vil Silva, som fant opp væskefyllte kompass allerede i 1933, også begynne å selge sine orginalkompass i USA og Kanada.

Hele sortimentet etter hvert
- Vi kommer så skrittvis å ta inn resten av vårt sortiment, inklusive hodelykter og alle de andre outdoor-produktene vi har. Utviklingspotensialet er godt med tanke på at merkevaren allerede er etablert og at vi har hatt et heldekkende distribusjonsnett i USA og Kanada, sier Jägrud videre.
Johnson Outdoor har hatt Silva-rettighetene i Nord-Amerikas siden 1973.