FOREDRAG: Joakim Anker-Sletholm fra Gapgemini holdt et interessant foredrag om Generasjon Z og framtidens handel på et seminar i Oslo torsdag. Det ble holdt i regi av GS1. FOTO: MORTEN DAHL

FOREDRAG: Joakim Anker-Sletholm fra Gapgemini holdt et interessant foredrag om Generasjon Z og framtidens handel på et seminar i Oslo torsdag. Det ble holdt i regi av GS1. FOTO: MORTEN DAHL

Seminar om fremtidens handel

- Du kan velge om du vil forstå de kommende generasjonene, eller forsvinne. Det sa Joakim Anker-Sletholt fra Capgemini Consulting da han møtte mer enn 50 personer fra sports-, sko- og motebransjen til seminar om «fremtidens handel nå» torsdag.

Det var GS1 Norway som hadde invitert nøkkelpersoner innen sports-, fashion- og skobransjen til seminar. Flere fra sportsbransjen hadde funnet veien til Bryn i Oslo for å få med seg det siste innen handel og hva som venter i framtiden.

Generasjon Z
Det var flere spennende foredrag, men kanskje Anker-Sletholts foredrag om Generasjon Z, var det som fanget mest oppmerksomhet. Han mente blant annet at norsk detaljhandel må forstå de kommende generasjoner eller så vil butikkene forsvinne. Han mente også at Generasjon Z er vokst opp i en tid med politisk uro, og nevnte blant annet Brexit, Trump og den arabiske våren som eksempler, samtidig som han mente at handelen måtte ta denne gerenasjonens engasjement for bærekraft og miljø på alvor.
Anker Sletholm opplyste at flere rene netthandelsaktører nå begynner å åpne fysiske butikker rundt omkring i verden. Blant annet eier nå Alibaba flere kjøpesentra i Kina.
- De gjør dette fordi de fysiske butikkene gjør handleopplevelsen mye enn bedre enn handelen på mobilen, og Generasjon Z ønsker å være en del av den fysiske butikken, sa han, og henviste til en Nike-butikk i New York der man virkelig får sportsfølelsen med løpebane, basketballbane og fotballbinge.
- Butikkopplevelsen må være noe mer enn bare å ta med seg varen ut av butikken, sa han.
BUTIKKOPPLEVELSE: Stadig flere av de store nettaktørene som Amazon åpner nå fysiske butikker. Det gjør de fordi butikkopplevelsen er helt unik. Her fra Nike Town i New York hvor du kan prøve deg på basket i butikken. FOTO: NIKE

Komplett satser stort i Norden
De frammøtte fikk også med seg et interessant foredrag fra Anton Hagberg i Komplett Marketplace. Komplett tar nå opp kampen mot de store markedsplassene Amazon og E-Bay, og ønsker å bli et reelt alternativ i Norge og Norden. Hagberg opplyste at Komplett nå har gått i partnerskap med flere aktører for å selge varer gjennom sin markedsplass.
Før seminaret ble avsluttet ble deltakerne delt inn i grupper for å få med seg med seg hva GS1 egentlig driver med, nemlig digitale butikkløsninger. Disse «omvisningene» ga sikkert noen av de frammøtte en aha-opplevelse.

 

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy