NYTT MERKE: Scan Trade lanserer et helt nytt egetuviklet merke som er rettet mot fleridrettsklubb-markedet. Merket har fått navnet Fibra. FOTO: SCAN TRADE

NYTT MERKE: Scan Trade lanserer et helt nytt egetuviklet merke som er rettet mot fleridrettsklubb-markedet. Merket har fått navnet Fibra. FOTO: SCAN TRADE

Scan Trade satser på nytt egetutviklet merke

Med Fibra ønsker Scan Trade å gå bredere til klubber enn på bare fotball og håndball. Fibra, som vises på Norspomessen i august, er et nytt egetutviklet merke som går bredere – til allidrettdsklubber.

Umbro har vært hjørnesteinsmerkevaren til Scan Trade i mange år nå.  Og slik skal det fortsatt være, men konsernsjef Scan Trade, Tore Gustav Drivenes, mener at Fibra kan være et supplement til Umbro for klubber som driver med mer enn bare fotball og håndball.
-Vi har fått henvendelser fra fleridrettsklubber som lurer på om vi har kunnet tilby klubbdrakter til andre aktiviteter enn håndball og fotball. Til det har vi måttet si nei. Dette blir annerledes nå. Nå kan vi tilby en pakkeløsning til flere idretter i klubben med Fibra, sier Drivenes. Det nye merket, Fibra, blir å se på Norspomessen, som starter nå til søndag.

Kit Designer
Ved å bruke Kit Designer – en egenutviklet web-porta - kan klubber og bedrifter, som også kan være et aktuelt marked for Fibra, enkelt bestille draktene og treningsdressene slik de selv ønsker at den skal se ut når det gjelder farger og logoer. I løpet av fire til seks uker, kan Scan Trade levere varene til de som har bestilt.

Salgssjef Geir Nordahl understreker at alt salg av Fibra-produkter til klubb skal gå via den lokale sportsbutikken som klubbene har avtale med.
-Med Fibra og vår nyutviklede web-portal Kit Designer kan butikkene bestille produkter til klubbene og produktene kan hentes/kjøpes i butikk, akkurat som en vanlig klubbavtale fungerer for Umbro i dag. Vi tilbyr også å innstallere touch-skjerm i butikklokalene der de ansatte i butikkene sammen med klubbrepresentanter kan bestille drakter og annet tilbehør direkte på nett. Vi tilbyr 20 ulike idretter på en plattform med Fibra og Kit Designer, sier Nordahl.

TILBAKE TIL BRANSJEN: Geir Nordahl mener at Scan Trade med Fibra bringer en del av klubbmarkedet tilbake til sportsbransjen. FOTO: SCAN TRADE
Tilbake til bransjen
Han mener at Scan Trade på denne måten bringer en del av klubbmarkedet som ikke har vært håndball og fotball, tilbake til sportsbransjen. Det er andre aktører på markedet som har levert direkte til klubb uten å gå via butikk. Nordahl tenker seg først og fremst klubber som driver med sykkel, ski og svømming som kan være mest aktuelle for Fibra. De to sier at Fibra er blitt svært godt tatt i mot hos de kjedene de har presentert konseptet for. Kjedene er også positive til Kit Designer.

10 % vekst
Ifølge Drivenes er produktene i Fibra-kolleksjonen av god teknisk kvalitet, og prisen er svært konkurranseyktig med aktørene i markedet.

-Vi merker nå at de grepene vi har jobbet med de siste par årene begynner å gi resultater i form av bedre omsetning og bunnlinje. I år det ser ut til at Scan Trade kommer til å få en vekst på 10 prosent. Vi har stor tro på at Fibra på sikt også kan gi en god omsetningsvekst, sier Scan Trade-sjefen.
Scan Trade har i dag avtale med 500 klubber i Norge og 300 i Sverige. I Norge er det 180 forhandlere som har klubbavtale med Scan Trade, og Drivenes og Nordahl har tro på at de med Fibra kan kapre flere nye klubber.

Tilbake
 

Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy

 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer
 
Silje Garberg Ree blir ny leder av Bergans
 
VAUDE introduserer Aqua Back Recycle: Miljøvennlige vanntette sykkelvesker for eventyrere
 
Sykkelmekanikerutdanning fra
høsten 2024