Satser for fullt

Publisert: 01.02.2019 Forfatter: Birgitte S. Skjerven
Satser for fullt
Tøff satsing. Studiene er over og Espen Hinsch er glad for at de endelig kan legge all sin tid i HappyNorwegian, og salget av preppestativet. Nå er planen å erobre sportsbransjen. Foto: Ellen Dokk Holm.

Espen Hinsch og Brage Eriksen er herrene bak selskapet HappyNorwegian og den lille preppestativtet Mr.Gripy. Nå tar de med seg de oransje bukkene og kjører til München, for å søke lykken sammen med andre lovende start-up-bedrifter på ISPO-messen 3. til 6. februar.

De to gründerne, Hinsch og Eriksen, som begge har vært entreprenør−studenter på BI, er endelig ferdige med bacheloren sin og kan konsentrere seg fullt og helt om å bygge opp selskapet HappyNorwegian. De arbeidsglade unge herrene har høye ambisjoner for selskapet, men ser verdien i å bruke tid på å bygge nødvendig kompetanse. Preppestativet Mr.Gripy er bare starten.
− Vi vil at HappyNorwegian skal bli et engasjerende selskap der folk ønsker å jobbe, sier Hinsch, i HappyNorwegian.

Super vekst

Duoen ser at det er mye som må på plass før selskapet er så solid at de kan begynne å ansette. Da de startet bedriften for litt under tre år siden, gikk de fra dør til dør blant norske sportsbutikker, for å vise, forklare og selge inn Mr.Gripy. De klarte en omsetning på om lag 800.000 kr i 2017. Foran denne sesongen har de forhånds-solgt over dobbelt så mye, og 50 prosent av dette til utenlandske aktører.
Det er tydelig at de unge entreprenørene har truffet et behov i markedet. De tredoblet omsetningen i 2018 og landet på et resultat i overkant av 2,5 millioner norske kroner.
− Vi håper vi kan fortsette å vokse i samme tempo, sier Hinsch som har god tro på at eksponeringen på ISPO kan gi videre innpass i utlandet.

Springbrettet

Hvert år arrangeres ISPO, verdens største sportsmesse i München, i Tyskland.
− Vi var der nede i fjor på befaring og forstod raskt hvor man som start-up MÅ stå. Plassen heter BrandNew og er en plass for de hotteste start-up selskapene innenfor sportsbransjen. Målet er å skaffe flere internasjonale distributører og ekspandere globalt, forklarer Hinsch


Espen Hinsch og Mr.Gripy fra HappyNorwegian.

 

Helårsbrand

Det er lite som tyder på at markedet for Mr.Gripy er mettet, men gründeren ser at de trenger flere ben å stå på.
− Vi ønsker å utvikle flere produkter, for vi er litt sårbare nå med bare ett produkt for vintersesongen, sier Hinsch.