De to gründerne, Hinsch og Eriksen, som begge har vært entreprenør−studenter
på BI, er endelig ferdige med bacheloren sin og kan konsentrere seg fullt og
helt om å bygge opp selskapet HappyNorwegian. De arbeidsglade unge herrene har
høye ambisjoner for selskapet, men ser verdien i å bruke tid på å bygge nødvendig
kompetanse. Preppestativet Mr.Gripy er bare starten.
− Vi vil at HappyNorwegian skal bli et engasjerende selskap
der folk ønsker å jobbe, sier Hinsch, i HappyNorwegian.
Super vekst
Duoen ser at det er mye som må på plass før selskapet er så
solid at de kan begynne å ansette. Da de startet bedriften for litt under tre
år siden, gikk de fra dør til dør blant norske sportsbutikker, for å vise,
forklare og selge inn Mr.Gripy. De klarte en omsetning på om lag 800.000 kr i
2017. Foran denne sesongen har de forhånds-solgt over dobbelt så mye, og 50
prosent av dette til utenlandske aktører.
Det er tydelig at de unge entreprenørene har truffet et
behov i markedet. De tredoblet omsetningen i 2018 og landet på et resultat i
overkant av 2,5 millioner norske kroner.
− Vi håper vi kan fortsette å vokse i samme tempo, sier Hinsch
som har god tro på at eksponeringen på ISPO kan gi videre innpass i
utlandet.
Springbrettet
Hvert år arrangeres ISPO, verdens største sportsmesse i
München, i Tyskland.
− Vi var der nede i fjor på befaring og forstod raskt hvor
man som start-up MÅ stå. Plassen heter BrandNew og er en plass for de hotteste
start-up selskapene innenfor sportsbransjen. Målet er å skaffe flere
internasjonale distributører og ekspandere globalt, forklarer Hinsch
Espen Hinsch og Mr.Gripy fra HappyNorwegian.
Helårsbrand
Det er lite som tyder på at markedet for Mr.Gripy er mettet,
men gründeren ser at de trenger flere ben å stå på.
− Vi ønsker å utvikle flere produkter, for vi er litt
sårbare nå med bare ett produkt for vintersesongen, sier Hinsch.