- Som ledende langrennsnasjon er det vår plikt å ta samfunnsansvar sammen med partnere som er opptatt av bærekraft og fokus på fluorfrie produkter. Det er derfor viktig for oss å få tilbake Swix som hovedleverandør av smøring og staver til i det norske langrennslandslaget. Swix er en sterk, norsk merkevare som står for kvalitet og som allerede har vist at de ønsker å utvikle gode produkter i samarbeid med oss, sier langrennssjef Espen Bjervig.
Avtalen mellom Swix og Norges Skiforbund Langrenn strekker seg til over 2022-sesongen.
- Det er stort for oss igjen å kunne samarbeide med verdens beste skiløpere om å utvikle den beste skismøring og de beste stavene, sier Åge Skinstad, merkevaredirektør i Swix.
Allerede er 60 prosent av dagens Swix- skismøring fluorfri. Selv på landslagsnivå blir denne benyttet i utstrakt grad. Den fluorfrie-skismøring til Swix er alle tydelig merket med «fluor free». Swix og Norges Skiforbund vil også avholde en rekke fluorfrie smørekurs i tiden som kommer. På bakgrunn av dette vil Norges Skiforbund i sammen med Swix utforme materiell som forteller hvordan de fluorfrie produktene skal benyttes.
Vegard Kvisle i «Tøffest uten Fluor» mener avtalen passer også godt inn med det nye forbudet for fluorprodukter til løpere under 16 år.
— Vi må minne om at det gjenstår mye jobb før nasjonalsporten vår er helt fluorfri. For å lykkes med dette er det helt nødvendig at smøringsindustrien er med på laget. Det er gledelig å se at Swix støtter fluorforbudet og går foran som et godt eksempel med utvikling av gode fluorfrie smøringsalternativer som dokumenteres i forhold til HMS og til overkommelige priser, mener han.
Les også: Fluorforbud innført