NED OG OPP IGJEN: Fischer antar at ble solgt 1,8 millioner par langrensski forrige sesong. I år forventes salget ut av butikk verden over å øke. ILLUSTRASJONSFOTO

NED OG OPP IGJEN: Fischer antar at ble solgt 1,8 millioner par langrensski forrige sesong. I år forventes salget ut av butikk verden over å øke. ILLUSTRASJONSFOTO

Salget av langrennsski litt opp i år

Selv om felleski går som varmt hvetebrød ut av norske butikker, så kan det ikke alene redde skisalg-markedet på verdensbasis. Fischer antar at sitt eget salg til forhandlere verden over vil være ned med 10 prosent inneværende skisesong.

Det er Sporting Goods Intelligence (SGI), som skriver at Fischers egne tall viser dette. Den østerrikske skiprodusenten tror at langrennsskisalget for 2015/16-sesongen ikke var på mer enn 1,8 millioner par totalt sett på verdensbasis, noe som er en nedgang fra sesongen før. Årsaken til dette skal være at butikkene hadde mye ski på lager fra året før. På den annen side tror Fischer at salget vil øke ut av butikkene igjen inneværende sesong.

Svak rubel
Men Fischers egne salg av langrennsski er ikke like positiv. Fischer vil trolig oppleve en nedgang i salget av slike ski på om lag 10 prosent inneværende sesong. Selv om det er en økning i salget i Russland på mellom 10 og 15 prosent, har den svake russiske valutaen drevet gjennomsnittsprisene ned. Fischer har merket oppgang i USA.

Når det gjelder alpinski, så antar Fischer at deres salg vil øke med 10 prosent for sist finansår, som avsluttes 28. februar. Det antas at det vil bli solgt om lag 3,2 millioner par alpinski til internasjonal sportsbransje totalt inneværende sesong.

 

«The missing link»

Fischer lanserte nylig sin nye TURNAMIC bindingssystem for langrenn sammen med Rossignol, og bryter dermed det lange samarbeidet med Rottefella. I et intervju med SPORT sier  Fischer-sjef Franz Föttinger at de ikke hadde mulighet til å påvirke “the missing link” med Rottefella.

ULIKE VISJONER: - Vi hadde begrensede muligheter til å utvikle bindingssystem sammen med Rottefella. I tillegg var Rottefellas og Fischers visjoner for utvikling av langrennsprodukter ulike, sier adm. dir. i Fischer, Franz Föttinger. FOTO: FISCHER
- Vi hadde derfor begrensede muligheter til å utvikle hele systemet, spesielt forbindelsen mellom skiene og støvlene. Vi startet derfor å utvikle TURNAMIC i 2010 og Rossignol kom med på laget to år senere, sier Föttinger. Han legger til at Rottefellas og Fishcers visjoner for å utvikle langrennsprodukter og det nordiske markedet ikke var i samsvar.

- Hvordan tror du TURNAMIC vil påvirke det norske langrennsmarkedet?

- Det er i Norge man vil se de største endringene, fordi Fischer og Rossignol for det meste er blitt solgt med Rottefella-bindinger.


NNN-kompatible produkter vil bli styrket
- Er TURNAMIC et resultat av Amer Sports‘ ProLink-system?

- Nei. Utviklingen av TURNAMIC begynte lenge før ProLink ble kjent, så TURNAMIC har ingenting med dette å gjøre. Da vi fikk kjennskap til ProLink høsten 2015, ble det for oss klart at SNS-systemet vil tape ytterligere markedsandeler og at NNN-kompatible produkter vil bli styrket, svarer Franz Föttinger.

 

Tilbake
 

Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy

 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer
 
Silje Garberg Ree blir ny leder av Bergans
 
VAUDE introduserer Aqua Back Recycle: Miljøvennlige vanntette sykkelvesker for eventyrere
 
Sykkelmekanikerutdanning fra
høsten 2024