Nå i helgen går årets startskudd for Swix Ski Classics av stabelen i Livigno, hvor blant annet toppløpere fra norske Team United Bakeries stiller til start. Swix Ski Classics er verdens fremste langdistansecup, og består av de ni største langløpene på verdensbasis.
Rottefella vil også presentere den prestisjefulle, gule Swix Ski Classics Champion-vesten som deles ut til den mannlige og kvinnelige løperen som står igjen med flest poeng når siste renn, Årefjällsloppet, går av stabelen i slutten av mars.
Rottefella har store forhåpninger til samarbeidet, som vil kunne gi verdifull synlighet utenfor Norges grenser.
- Swix Ski Classics en viktig arena for oss som internasjonal markedsleder for skibindinger. At de fleste av langdistanseløperne allerede velger Rottefella for å prestere bedre i sporet, er en bekreftelse på at dette er et fordelaktig partnerskap for oss å gå inn i. Sammen skal vi skape en arena som kombinerer sterke idrettsprestasjoner med gode opplevelser for publikum, sier Christer Johnsen, CEO i Rottefella.
Ski Classics-formatet ble lansert for første gang i 2011. Opprinnelig har cupen bestått av seks løp hver sesong, men dette året er antallet økt til ni langløp. Formålet med Ski Classics er å bygge en stødig ramme rundt langløp i langrenn, og i fjor ble løpene distribuert til TV-kanaler i 73 land.
- Vi ser frem til vårt samarbeid med Rottefella, og har som ambisjon å bidra til økt synlighet for Rottefella i Europa. Swix Ski Classics er en god arena for våre partnere til å nå ut til sine kunder – både profesjonelle lag og mosjonister. Jeg er overbevist om at Rottefella, og deres lange tradisjoner innen langrenn, vil være en bra støttespiller for oss, sier David Nilsson, CEO Ski Classics.