I VITNEBOKSEN: Rottefellas adm. dir., Christer Johnsen, holdt sin partsforklaring i vitneboksen under andre dag av rettssaken som den norske bindingsprodusenten har anlagt mot Amer Sports. FOTO: MORTEN DAHL

I VITNEBOKSEN: Rottefellas adm. dir., Christer Johnsen, holdt sin partsforklaring i vitneboksen under andre dag av rettssaken som den norske bindingsprodusenten har anlagt mot Amer Sports. FOTO: MORTEN DAHL

Rottefella-sjefen forklarte seg i retten

- Hvorfor tok ikke dere kontakt med Amer Sports da ProLink ble lansert og dere mente at det var kopi av deres NNN-system, ville Amers Sports’ advokat vite. Adm. dir. i Rottefella, Christer Johnsen, parerte med å stille det samme spørsmål i retur: Hvorfor tok ikke Amer kontakt med oss før de lanserte ProLink?

BEVIS: Det er mye ski, bindinger og støvler som bevismateriale i rettssaken mellom Rottefella og Amer Sports i Oslo Tingrett. FOTO: MORTEN DAHL
BEVIS: Det er mye ski, bindinger og støvler som bevismateriale i rettssaken mellom Rottefella og Amer Sports i Oslo Tingrett. FOTO: MORTEN DAHL
VILLE VITE: Amers advokat, Steinar Lie, stilte en rekke spørsmål om markedsandeler i det norske markedet til Christer Johnsen i Rottefella. FOTO: MORTEN DAHL
VILLE VITE: Amers advokat, Steinar Lie, stilte en rekke spørsmål om markedsandeler i det norske markedet til Christer Johnsen i Rottefella. FOTO: MORTEN DAHL

Tirsdag var det partsforklaringer i rettssaken mellom Rottefella og Amer Sports, og først ut var Rottefellas adm. dir. Christer Johnsen. Han fortalte at han han hadde hørt rykter om at Amer Sports hadde noe på gang sist romjul, men han ble meget overrasket og forundret da ProLink ble lansert helt i begynnelsen av januar i år.


Kjøpte ProLink i Sverige

- Vi mistenkte raskt at dette var kopirelaterte produkter, og fikk det bekreftet da vi så bilder og vi fikk tak i ProLink etter å ha kjørt til Sverige og kjøpt produktene. Vi fikk henvendelse fra en av de største langrennsaktørene som lurte på om vi var gått i samarbeid med Salomon på bindingssiden. Så like var bindingene. Det måtte vi avkrefte, sa Christer Johnsen under andre dag av rettssaken som Rottefella har anlagt mot Amer Sports.
På spørsmål fra Amers advokat, Steinar Lie, om hvorfor ikke Rottefella tok kontakt da de fikk kjennskap til ProLInk, som de mente var kopiprodukter, svarte Rottefella-sjefen kjapt tilbake:
- Hvorfor tok ikke Amer Sports kontakt med oss i forkant? De må ha visst at de hadde et produkt som lå tett opp til vårt bindings- og sålesystem. Vi følte at det ikke var naturlig å ta kontakt når en sportsutstyrsgigant smeller imot oss på den måten de gjorde, sa Johnsen.

Solgt inn som nyhet


- Du har sagt at ProLink har tatt markedsandeler. Hvorfor tror du det har skjedd, spurte Lie videre.
- Fordi ProLink er blitt solgt inn som en nyhet som både forhandlere og forbrukere er nysgjerrige på å prøve ut. Men fra mitt ståsted bringer ikke ProLink noe nytt – det er ikke innovativt, svarte Rottefella-sjefen.
Johnsen mente at Rottefella har tapt markedsandeler de siste to-tre årene, fordi Amer Sports har hatt mer fokus på langrenn den siste tiden. Han avviste at Rottefella har en monopolsituasjon i det norske markedet på bindinger. Han sa at han har erfart at ProLink er til dels tungt inne i Sport 1 og Gresvig, i tillegg til kjente langrennsbutikker. For å anskueliggjøre hvor stor andel ProLink har tatt av markedet viste Johnsen til Gresvigs innsalg på skipakker kommende sesong der utgjør ProLink om lag 25 prosent.

Raskt forføyningsvedtak

Rottefellas advokat, Halvor Manshaus, ville vite om det er viktig at det blir en rask avklaring i stopp av salget av ProLink-produkter. Til det svarte Johnsen bekreftende, og at man allerede er sent ute.
- En avgjørelse om forføyning av ProLink-produkter bør foreligge før august/september i år, sa Johnsen. Dommeren noterte seg dette.
Johnsen understreket at det er Amer Sports selv, og ikke Rottefella, som har markedsført at ProLink er kompatibelt med «det andre bindingssystemet». Han la også vekt på at sålen på de nye ProLink-støvlene er forbausende lik Rottefellas, og at det er forvekslingsfare i så måte. Rottefella-sjefen mente også at det var to patentbrudd fra Amers side på det nye ProLink-systemet.

Lav såle viktig

Jean-Francois Merino var kalt inn som partsforklarer for Amer Sports. Han er leder for forsknings- og utviklingsavdelingen for nordiske bindinger og støvler for Salomon. Han fikk dermed for det meste mer tekniske spørsmål i stedet for spørsmål om de overordnede forholdene og juridiske sidene ved saken. Det første han sa var at Amer Sports lanserte ProLink for å øke markedsandelen i bindings- og støvelmarkedet, og utviklingen av ProLInk, som tok tre til fire år, har mange fellesstrekk med mye av det Salomon har utviklet tidligere. Ved lanseringen av ProLink har det vært viktig for Amer Sports å lage et system der sålen på støvelen kommer nærmere skiene enn tidligere – og at det derfor aldri var med i deres planer å ha en tilsvarende NIS-plate med i ProLink.
- Å ha skoene så nær skiene som mulig har vært avgjørende for oss. Etterspørselen etter støvel med lavere såle har vært stor blant våre utøvere, sa Merino, som i tillegg svarte på en rekke produksjonstekniske spørsmål.
Onsdag skal det foretas vitneforklaringer og forklaringer fra sakkyndige, deriblant Sintef.

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer