Rossignol prelanserte nye klassisk-ski for butikkene

Publisert: 08.03.2018 Forfatter: Morten Dahl
Rossignol prelanserte nye klassisk-ski for butikkene
REFERANSEMARKED: - Norge er et referansemarked når det gjelder langrenn for Rossignol, sier ansvarlig for nordisk i Rossignol, Bruno Dusser (t.h.). Her sammen med langrennsansvarlig for langrenn i Norge, Øyvind Mobakken, på Linderudkollen da de nye klassiskskiene ble testet av 15 spesalistbutikker. FOTO: MORTEN DAHL

Et 20-talls ansatte fra 15 utvalgte spesialistbutikker fikk tidligere denne uka teste Rossignols nye klassisk-ski på premium-nivå. -En presis ski som føles lett å gå på var, var dommen til langrennsansvarlig Aslak Berglund hos Milsluker’n.

Rossignol lanserte de nye racingskiene allerede under OL i Sør-Korea og da med god suksess. Flere av de utøverne som brukte de ny klassisk-skiene stakk av med gjeve medaljer. Et par uker etter at OL var over var det langrennsbutikkene på Østlandet som fikk prøve skiene. Det skjedde under pre-lansering på Linderudkollen tidligere denne uka.
«ROSSIGNOL-FØLELSEN»: - Jeg fikk den gode «Rossignol-følelsen» da jeg testet skiene, sier langrennsansvarlig hos Milsluker’n, Aslak Berglund. Her tester han et par ski på Linderudkollen. FOTO: MORTEN DAHL

Norge et refansemarked
- Dette er noe vi gjør hvert år, men i år er det spesielt da vi under OL-lanserte en helt ny klassisk ski-kolleksjon. Butikkene kan her få prøve noe av det våre beste løpere gikk på under OL i Sør-Korea. Det er viktig for oss å få tilbakemelding fra norske langrennsbutikker, da Norge for oss er et referansemarked, sier Bruno Dusser. Han er øverste ansvarlig for Rossignols nordiske avdeling, og hadde tatt turen til Oslo for å være med på prelanseringen av de nye skimodellene.
Langrennsansvarlig hos Rossignol i Norge, Øyvind Mobakken, sier at de nye modellene for klassisk på premiumnivå har blitt utviklet kraftig. Nytt av året er at også felleski er med i Rossignols premium-utvalg.

Glir lettere
- De nye modellene på toppnivå gir bedre overføring av kraft. Skiene er blitt mykere i tuppen og på enden, mens skiene på midten er blitt sterkere uten å miste sin fleksibilitet. Det vil føles som om skien glir lettere framover, særlig gjelder dette under staking, sier Mobakken.
FAGPRAT: Testerne fra langrennsbutikkene tok en faglig prat samtidig som de testet de nye skiene fra Rossignol. FOTO: MORTEN DAHL
Dusser sier at når noe er nytt, er ofte topputøverne skeptiske til nyvinningene i starten, men med denne nye linjen av toppski for klassisk har utøverne vært svært positive med en gang, noe som ga seg utslag i et svært godt OL for Rossignol, ifølge franskmannen. Han sier at noen av suksess-skiene under OL ble produsert bare dager før de ble tatt i bruk av utøverne i Sør-Korea.
I tillegg til nye klassisk-ski for toppnivået, kommer også Rossignol med en ny premium-sko, der skoen er laget sømløs i en enhet, samtidig som den er vanntett. Den sømløse skoen gjør den svært presis. Sålen på denne modellen består av fire ulike enheter som kan tilpasses hver for seg til den enkelte løper i forhold til stivhet, tøyelighet og fleksibilitet. Ifølge Mobakken er Rossignol eneste merket som har en sko som dette.

«Rossignol-følelse»
En av de 20 butikkansatte fra Østlandet, som fikk prøve Rossignols nye premium-ski var langrennsansvarlig Aslak Berglund fra Milsluker’n. Han var svært godt fornøyd med skiene.
- Føret i dag var ikke ideelt for felleskiene, men for de klassiske smøreskiene var forholdene gode, og mitt inntrykk er at dette er svært gode ski. De er lette å gå på, og føles presise. Jeg får en god «Rossignol-følelse», sier han. Selv om han har fokus på det han ønsker å kjøpe inn til sin butikk, synes han det er bra å få en faglig prat med andre kolleger i andre butikker på slike tester.
En av de andre som testet ski i Linderudkollen denne tirsdagen var Calle Aamodt fra Braa Sport. Han var også fornøyd med de nye skiene.
- Dette er en lett og fin ski, og den virker trygg og gir godt feste, sier han.
PRESIS SKI: - De nye klassiske Rossignolskiene er presise, sier en fornøyd langrennsansvarlig Calle Aamodt hos Braa Sport. FOTO: MORTEN DAHL



Bedre samarbeid
Øyvind Mobakken sier at han nå føler at samarbeidet med Rossignol er blitt bedre etter at selskapet etablerte et eget datterselskap i de ulike nordiske landene.
- Samarbeidet går bedre. Jeg har en større følelse av at vi jobber mer mot et felles mål enn tidligere, der målet er å gjøre Rossignol bedre. Eierne våre, Altor, har også et uttalt ønske om å gjøre merkevaren sterkere, sier Mobakken. Han innrømmer likevel at selv om Rossignol sentralt lytter til hva nordmennene sier og ønsker, så kan det være ulike behov i andre land, og at det er utfordrende for franskmennene å finne en god løsning for de ulike markedene.

Men sjefen for nordisk i Rossignol, sier at Norge som referanse-markedet er svært viktig, og at tester med spesialistbutikkene gir gode tilbakemeldinger.
Øyvind Mobakken sier at Rossignol Norge inneværende regnskapsår kommer til å omsette for 135 millioner kroner. Det er en stor økning fra året før. Omsetningen omfatter også Dyanastar og Look.
- 70 prosent av omsetningen er på langrenn, og felleski utgjør om lag 80 prosent av langrennsomsetningen, sier Mobakken, som tar det som et svært godt tegn at de med ansvar for nordisk i Rossignol kommer til Norge for å være med på prelanseringen av de nye skimodellene og få tilbakemeldingene direkte fra langrennsbutikkene.