"Rossignol" kjøper opp Dale

Publisert: 20.12.2017 Forfatter: SPORT
"Rossignol" kjøper opp Dale
SELGES: Dale, som har produsert OL-klær siden 1950-tallet, selges til Rossgnol-selskapet Altor. FOTO: DALE

Det norske selskapet Altor, som i dag er majoritetseier i Rossignol Group, kjøper opp Dale of Norway. Oppkjøpet skjer fordi de to merkevarene ønsker å utnytte synergier og styrke sine posisjoner i det internasjonale klesmarkedet, som det heter i en pressemelding.

Dale of Norway har vært gjennom en solid snuoperasjon etter at Hilde Midthjell kom inn som eier og daglig leder i selskapet. Nå sier hun at tiden er inne for å bringe den norske merkevaren, som ble etablert i 1879, et skritt videre. Det skjer gjennom at Altor, som i dag er majoritetseier i Rossignol Group, kjøper Dale of Norway.

Matcher hverandre
- Etter å ha jobbet intensivt med snuoperasjonen, moderniseringen og utvidelsen av Dale of Norway i flere år, samt skapt et lønnsomt selskap med betydelig vekst, er jeg stolt av å overlate eierskapet av Dale til Altor og Rossignol. Rossignol matcher merkevaren, tradisjonene og produksjonsfokuset til Dale, og er etter min mening den ideelle partner for Dale fremover, sier Midthjell i pressemelding. Hun sier at de nye eierne deler verdiene til Dale, og vil fortsette å produsere de verdensledende strikkeplaggene på Dale. Videre planlegger Rossignol å utvide produksjonen på Dale med sine egne strikkeprodukter under sitt varemerke, samtidig som Dale of Norway vil styrkes under sitt eget merkenavn. Dale og Rossignol deler i tillegg et felles mål om å styrke gjensidige bånd med forhandlere og vintersportssteder over hele verden.
- Jeg vet med dette at de svært dyktige medarbeiderne på Dale vil få en eier som er best egnet til å ivareta dem og løfte Dales varemerke til neste nivå. Dette trygger arbeidsplassene på Dale bedre enn jeg ville klare som eier alene. Jeg vil bidra som leder en stund til og deretter som konsulent, sammen med vår kompetente ledergruppe og erfarne personer fra Altor og Rossignol. Jeg er overbevist om at Dale med dette går en enda lysere fremtid i møte, sier Hilde Midthjell videre.

SELGER:Hilde Midthjell selger Dale of Norway til Rossignol-selskapet Altor. FOTO: DALE

- Respekt for hverandres verdier
Bruno Cercley, administrerende direktør i Rossignol, sier følgende om transaksjonen:
- Rossignol og Dale deler en dyp respekt for verdien av lange tradisjoner i kombinasjon med ny teknologi og kreativ utvikling. Gjennom 110 år har Rossignols suksess bygget på kontinuerlig innovasjon, konkurranse og lidenskap. Dale, med en over 140 års historie, er bygget på den samme visjonen om å bringe historiske tradisjoner inn i ny og moderne mote. Strikkevarer er en viktig del av Rossignol’s kleskolleksjon, og Dale utfyller vår organisasjon med sin kompetanse og produksjonsekspertise.
Videre er franskmannen imponert over hva ledelsen og resten av Dale-organisasjonen har bygget opp, og jeg ser frem til å utvide vår felles klesvirksomhet gjennom deling av kunnskap, videre produktutvikling og global distribusjon. Vi ser et stort potensiale i å bygge videre sammen på Dales internasjonale ekspansjon ved å benytte oss av begge selskapers sterke tilknytning til vintersportssteder og forhandlere over hele verden, samt gjennom å tilby en komplementær portefølje av klær og utstyr. Produksjonen og kompetansen på Dalekvam vil fortsette under Rossignols eierskap og bidra til begges selskapers voksende strikkekolleksjoner.
- Jeg gleder meg til å samarbeide med Dales organisasjon, legger Bruno Cercley til avslutningsvis.