Instagram-trend: En av syv returnerer brukte klær til nettbutikken. Foto: Klarna.

Instagram-trend: En av syv returnerer brukte klær til nettbutikken. Foto: Klarna.

Returnerer brukte klær til nettbutikken

En av syv nordmenn innrømmer at de har returnert klær kjøpt på nett etter å ha brukt dem noen få ganger.

Hele en av syv nordmenn innrømmer at de har returnert klær kjøpt på nett etter å ha brukt dem noen få ganger. Det er en internasjonal trend at nye klær blir brukt, gjerne til en selfie på Instagram, for så å bli returnert. Undersøkelsen er utført blant et representativt utvalgt av mer enn 1000 nordmenn.

- Fra flere internasjonale undersøkelser vet vi at det ikke er unormalt å bestille nye klær på nett til det ene «dagens antrekk»-bildet. De gjemmer prislappen, tar Instagram-bildet og returnerer plaggene etterpå, sier Klarnas markedsdirektør, Thomas Elvestad.

Instagram-taggen #OOTD (Outfit Of The Day), hvor brukerne tar bilde av seg selv i dagens antrekk, har nå mer enn 223 millioner innlegg.  
Ifølge en fersk Klarna-undersøkelse* innrømmer 16 prosent å ha returnert nye klær eller andre produkter handlet på nett etter å ha brukt dem noen få ganger. Undersøkelsen er utført blant et representativt utvalgt av mer enn 1000 nordmenn.

Økende trend

Det er i aldersgruppen mellom 18 og 29 år denne type handlemønster er klart vanligst. Hele tre av ti (31 %) av de spurte har handlet nye produkter på nett, brukt dem noen ganger, for så å returnere dem til nettbutikken.

I følge Klarnas statistikk fra flere tusen norske nettbutikker, er det innenfor kategorien klær, sko og mote returandelen er klart høyest. Den har også økt markant de siste årene.

I 2016 lå returandelen på 10 prosent. Hittil i år har den vokst med 18 prosent til nesten 12 prosent.  Den gjennomsnittlige returandelen for alle kategorier ligger på drøyt 6 prosent.
Tallene viser også at hele tre av fire returer innenfor kategorien mote foretas av kvinner. 

«Prøv først, betal senere»

- Denne typen «try-before-you-buy»-handlemønster på nett, spesielt når det gjelder klær og sko, er en internasjonal trend som på mange måter endrer vårt syn på nettshopping. Stadig flere nettbutikker legger opp til at du skal få produktene hjem i stua for å kunne ta og føle på dem. Samtidig skal du enkelt og greit kunne returnere det du ikke ønsker gratis. Det er verdt å minne om at de fleste nettbutikker krever at klærne blir returnert i samme stand som om de er nye, sier Elvestad.

Gratis hjemsending, og gratis retur

Store internasjonale nettbutikker som Topshop og ASOS tilbyr flere av sine kunder å prøve klærne før de betaler for dem. Dermed kan du i fred og ro prøve klærne før du bestemmer deg for hvilke plagg du ønsker å beholde. 

Amazon har også kastet seg på bølgen. Her tilbys Prime-kunder å fylle en eske med forskjellige produkter og få det gratis hjemsendt for prøving i syv dager. Returen av varene du ikke vil ha er også gratis.

* Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov i perioden 3-7. oktober. Det er gjennomført til sammen 1011 CAWI-intervjuer med personer 18-74 år.

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer