Hele en av syv nordmenn innrømmer at de har returnert klær kjøpt på nett etter å ha brukt dem noen få ganger. Det er en internasjonal trend at nye klær blir brukt, gjerne til en selfie på Instagram, for så å bli returnert. Undersøkelsen er utført blant et representativt utvalgt av mer enn 1000 nordmenn.
- Fra flere internasjonale undersøkelser vet vi at det ikke er unormalt å bestille nye klær på nett til det ene «dagens antrekk»-bildet. De gjemmer prislappen, tar Instagram-bildet og returnerer plaggene etterpå, sier Klarnas markedsdirektør, Thomas Elvestad.
Instagram-taggen #OOTD (Outfit
Of The Day), hvor brukerne tar bilde av seg selv i dagens antrekk, har nå mer
enn 223 millioner innlegg.
Ifølge en fersk
Klarna-undersøkelse* innrømmer 16 prosent å ha returnert nye klær eller andre
produkter handlet på nett etter å ha brukt dem noen få ganger. Undersøkelsen er
utført blant et representativt utvalgt av mer enn 1000 nordmenn.
Det er i aldersgruppen mellom 18 og 29 år denne type handlemønster er klart vanligst. Hele tre av ti (31 %) av de spurte har handlet nye produkter på nett, brukt dem noen ganger, for så å returnere dem til nettbutikken.
I følge Klarnas statistikk fra flere tusen norske nettbutikker, er det innenfor kategorien klær, sko og mote returandelen er klart høyest. Den har også økt markant de siste årene.
I 2016 lå
returandelen på 10 prosent. Hittil i år har den vokst med 18 prosent til
nesten 12 prosent. Den gjennomsnittlige returandelen for alle
kategorier ligger på drøyt 6 prosent.
Tallene
viser også at hele tre av fire returer innenfor kategorien mote foretas av
kvinner.
- Denne typen «try-before-you-buy»-handlemønster på nett, spesielt når det gjelder klær og sko, er en internasjonal trend som på mange måter endrer vårt syn på nettshopping. Stadig flere nettbutikker legger opp til at du skal få produktene hjem i stua for å kunne ta og føle på dem. Samtidig skal du enkelt og greit kunne returnere det du ikke ønsker gratis. Det er verdt å minne om at de fleste nettbutikker krever at klærne blir returnert i samme stand som om de er nye, sier Elvestad.
Store internasjonale nettbutikker som Topshop og ASOS tilbyr flere av sine kunder å prøve klærne før de betaler for dem. Dermed kan du i fred og ro prøve klærne før du bestemmer deg for hvilke plagg du ønsker å beholde.
Amazon har også kastet seg på bølgen. Her tilbys Prime-kunder å fylle en eske med forskjellige produkter og få det gratis hjemsendt for prøving i syv dager. Returen av varene du ikke vil ha er også gratis.
* Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov i perioden 3-7. oktober. Det er gjennomført til sammen 1011 CAWI-intervjuer med personer 18-74 år.