Rekordsterkt kvartal for sportsbransjen

Publisert: 18.05.2018 Forfatter: Morten Dahl
Rekordsterkt kvartal for sportsbransjen
SVÆRT GODT KVARTALSTALL: En svært god vinter ga rekordsterkt førstekvartal ga rekordtall for bransjen. Langrennsski – og da spesielt felleski – bidro godt til at salget over disk økte med om lag 11 prosent i kvartalet. ILLUSTRASJONSFOTO

Sportskjedene solgte sportsutstyr for nesten 11 prosent mer i første kvartal 2018 sammenlignet med samme periode året før. Vinteren 2018 er blant de beste hva gjelder stabile snø- og kuldeforhold.

- Det har aldri blitt solgt sportsutstyr i ett kvartal for mer enn det som ble gjort første kvartal i år. De innrapporterte tallene fra kjedene viser at det ble solgt sportsutstyr over disk for mer enn 3,2 milliarder kroner – mot 2,9 milliarder kroner samme kvartal i 2017. Det blir en økning på solide 11 prosent, sier adm. dir. i Norsk Sportsbransjeforening, Trond Evald Hansen.

380.000 par ski
- Vi anslår at det ble solgt ca 380 000 par ski når vi summerer året. Det er ikke helt som toppårene 2009/10 og 2010/11-sesongene, men det er likevel solid. Cirka 80 prosent av skisalget var felleski. Paradoksalt skjer dette med en skivinter som inviterte til tynne lag med «Blå Swix», sier Hansen. Behovet for varme jakker, votter, hansker og ullundertøy var også stort.
SPORT har bedt kjedelederne kommentere kvartalstallene, og skal vi tro tilbakemeldingene vi fikk, viser det seg at Sport 1 hadde størst vekst av de kjedene som ga oss tall. Ifølge kjedeleder Ole-Henrik Skirstad var veksten for kjeden første kvartal på solide 16,8 prosent, og det skyldtes en god vinter og sterk etterspørsel etter vintersport – noe alle kjedelederne peker på for sine respektive kjeder. Kjedelederne understreker imidlertid at veksten i første kvartal i år må ses opp mot det dårlige første-kvartalet 2017. Kjedelederne svarer ganske unisont at det var nordisk som gikk best, men også vinterrelaterte tekstiler gikk unna. Med god vinter i første kvartal, led vår- og sommer-idretter som fotball og sykkel, men disse har fått et oppsving i april og mai.

Gresvig økte mer enn XXL
XXL økte med 11,3 prosent første kvartal, og er godt fornøyd med kvartalet. Anders Kjellen i kjeden sier at XXL fortsetter å vokse mer enn bransjen.
Adm. dir. Pål H. Rasmussen hos Gresvig er også godt fornøyd med første kvartal, og kan notere seg for en vekst på hele 12,3 prosent for selskapets to konsepter. Gresvig deler ikke opp G-MAX/G-Sport og Intersport i sine kvartalstall.
MX Sports kjedeleder Petter Bjørheim sier at tallene i første kvartal var som budsjettert og forventet, og at det i snitt var bra oppgang for butikkene. Stadions kjedesjef, Gisle J. Daviknes sier at t
otalt viser butikkene i Stadion en lavere vekst enn disse 10 prosent i første kvartal.
- Vi har flere rene klubb-/fotballbutikker, og mye snø som i år er ikke akkurat til deres fordel. Trekker vi disse ut av tallene er summen for de øvrige lik den samlede bransjeutviklingen, sier han.
Etter en svært positiv start på året for de fleste kjedene, ytrer flere av kjedelederne at de ser optimistisk på resten av året, men at tallene vil jevne seg noe ut utover året.