REKORD: Det meldes om rekordsesong for alpinanleggene her i landet sist sesong. Det ble totalt omsatt heiskort for hele 1,098 milliarder kroner. ILLUSTRASJONSFOTO

REKORD: Det meldes om rekordsesong for alpinanleggene her i landet sist sesong. Det ble totalt omsatt heiskort for hele 1,098 milliarder kroner. ILLUSTRASJONSFOTO

Rekordomsetning av heiskort sist sesong

Til tross for relativt sen start og ikke topp vinterforhold en del steder i landet, kan alpinanleggene se tilbake på ny rekordsesong i antall solgte heiskort. Totalt ble det omsatt heiskort for hele 1,089 milliarder kroner sesongen 2015/16.

- Det har vært jevnt over gode snø- og værmessige forhold hos mange med drømmepåske flere steder. Påsken var rekordtidlig, men dette ser ikke ut til å ha påvirket sesongresultatet nevneverdig, sier generalsekretær og daglig leder i Alpinanleggenes Landsforening (ALF), Camilla Sylling Clausen.

 

Verdens beste alpinlandslag

Hun sier at alpinanleggene har vært flinke til å markedsføre anleggene med ulike konsepter, og at svært mange anlegg jobber med installasjoner for et bredt publikum i alle aldre der hele familien kan finne noe som passer for alle.

- I tillegg har vi verdens beste alpinlandslag med sunne, hyggelig og sympatiske forbilder som er med på å sette fokus på alpinsporten gjennom media. Dette lokker også folk ut i bakken, enten de har som mål å bli verdensmestre eller ha det moro, være sammen ute eller trene litt, sier generalsekretæren videre.

 

Tre fylker uten nedgang

Hun er naturlig nok svært godt fornøyd med at sesongen 2015/16 ble en ny rekord for norske alpinanlegg med heiskortomsetning på hele 1,089 milliarder kroner.

Ifølge tall fra ALF er det tre fylker som peker seg ut med at ingen anlegg i foreningens oversikt hadde nedgang i omsetningen sist vinter. De tre fylkene er Buskurud (økning på 7 prosent) og Oppland/Hedmark (opp 4 prosent). Økningen for sistnenvte fylker kommer selv om det var færre åpningsdager sammenliknet med 2014/15-sesongen.

ALFs omsetningstall omfatter ikke alle anlegg i Norge. Blant annet gjelder dette Skistar, som leverer egne tall.

 

Svak norsk krone

Camilla Sylling Clausen tror at en svak norsk krone har ført til økt trafikk av gjester fra alle utenlansdske markeder har vært med på den positive trenden sist sesong

- I tillegg kommer også moderne snøproduksjon, der noen har testet ut rekordtidlig sesongstart, og det dermed er lagt et godt grunnlag for gode forhold i de aller fleste anlegg gjennom hele sesongen, sier hun.

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy