Rebranding ga Skogstad-resultater

Publisert: 13.02.2018 Forfatter: Morten Dahl
Rebranding ga Skogstad-resultater
FORNØYDE: Tre fornøyde Skogstad-ansatte etter rebrandingen av merkevaren. Fra venstre daglig leder Henning Skogstad, markedsansvarlig Mari Dahling-Andersen og salgs- og markedssjef Mike Emery. FOTO: MORTEN DAHL

- Rebrandingen av Skogstad har tatt tid og ressurser, men vi ser nå at prosessen vi har vært gjennom har båret frukter, sier salgs- og markedssjef Mike Emery i Skogstad Sport.

Mike Emery sier at Skogstad har doblet antall følgere i sosiale medier, samtidig som salget via web også er blitt doblet i 2017. Skogstad startet året med om lag 30.000 følgere på sosiale medier, og avsluttet året med flagget til topps med over 60.000 som fulgte den norske bedriften på sosiale medier.

Satser i Skandinavia
- Jeg er sikker på at rebrandingen av merkevaren og det vi har gjort rundt dette, har ført til at vi er blitt langt mer synlige i markedet. Vi går nå inn i det skandinaviske markedet med en ny gnist, sier Emery, og legger til at i 2019, Skogstad kommer til å etablere egne nettsider i Danmark og Sverige.
Skogstad omsatte i 2017 for nærmere 124 millioner kroner. Da er de ni butikkene som Skogstad Retail eier, holdt utenfor. Salgs- og markedssjefen i Innvik-bedriften sier at dette er all-time-high, men legger ikke skjul på at det har kostet både tid og ressurser for å få gjennomført rebrandingen av merkevaren. Med slagordet «Tailored by nature» har Skogstad nådd ut med sitt nye budskap der kundene står i fokus. Skogstad har etablert et eget vareråd. Dette består ifølge Emery av vanlige forbrukere, som gir verdifull tilbakemelding til produsenten. Han sier videre at Skogstad har svært få returer av varer – mindre enn 1 prosent. I løpet av 2019 etablerer også Skogstad en klikk- og hent-løsning i butikkene de er inne i.

Sveitsiske designere
- Våre undersøkelser viser at nordmenn er skeptiske til å bytte merke når de skal kjøpe nye klær. Vår oppgave blir å få tydelig fram at Skogstads produkter er blitt bedre i forbindelse med rebrandingen uten at dette har gått særlig utover prisnivået på kolleksjonen, sier han.

Som et ledd i rebrandingen har Skogstad inngått avtale med to sveitsiske designere, som skal gjøre produktene enda bedre. Samtidig har merkevaren inngått en avtale med en treningssenter-kjeden. Skogstad skal designe og produsere klær for ansattene. Skogstad-standen på Ispo hadde bra med trafikk alle dagene, mange spennende muligheter kan åpne seg i mange ulike land fremover, det var stor interesse for merkevaren, legger Emery til. Ved siden av Norge og Storbritannia, hvor de har etablert et datterselskap, er det Slovakia som er det største eksportmarkedet for Skogstad.

Slovakia
- Vi har funnet en svært god distributør i Slovakia, som virkelig er dedikert til det vi står for. Han gjør en svært god jobb for merkevarene. Slovakia er derfor blitt et fokusmarked for oss, sier Mike Emery.

Det er for tiden 25 ansatte i Skogstad Sport AS .