Reagerer på svak EU-kommisjon

Publisert: 19.12.2017 Forfatter: Morten
Reagerer på svak EU-kommisjon
IKKE FORNØYD: adidas er blant de merkevarene som ikke er fornøyd med EU-kommisjonens innsats mot forfalskninger fra Kina. ILLUSTRASJONSFOTO

adidas er blant de store merkevarene navner som er kritisk til at EU-kommisjonen lot en sjanse gå fra seg til å stanse flommen av falske produkter fra Kina.

Det er nettstedet Rett24.no som skriver dette. Nettsteder skriver at adidas og en rekke andre store internasjonale toppnavn på merkevaresiden mener at EU-kommisjonen har kastet bort en sjase til å stanse strømmen av piratkopier fra Kina.  Kina er ifølge OECD det landet hvor det kommer flest forfalskninger fra – hele 63,2 prosent. Hong Kong kommer på en god andreplass med 21,3 prosent.

5 % forfalskninger
OECD-rapporten fra 2016 anslår at nesten 5 prosent av alle varer som importeres til EU er forfalskninger, og dette tilsvarer en verdi på mer enn 800 milliarder kroner. Den samme rapporten slår ifølge Rett24.no at 84,5 prosent av alle de beslaglagte forfalskningene stammer fra Kina og Hong Kong.
Nylig ble nemlig den såkalte Intellectual Property-pakken (IPR) lagt fram i Brüssel, og dette var en pakke som inneholdt få forslag til konkret immateralrettslig lovgivning. I en uttalelse fra 80 store store merkevareselskap som har levert oppropet «Sammen mot forfalskninger» går det fram at de mener EU-kommisjonens tiltak i sin nåværende form verken vil styrke det eksisterende rammeverk eller forhindre forfalskninger.

Lite tilstrekkelig
Også organisasjonen European Brands Association går langt i å kritisere EU-kommisjonen og kaller «tiltakene langt fra tilstrekkelige» og forslagene for «en tapt sjanse».
For å anskueliggjøre hvor stort forfalskningsmarkedet er på verdensbasis, anslo Fortune for en tid tilbake at 90 prosent av alle sko som selges på den store kinesiske nettbutikken Alibaba er forfalskninger.