Puma med godt første-kvartal

Publisert: 27.04.2018 Forfatter: Morten Dahl
Puma med godt første-kvartal
GOD VEKST: Puma med god vekst første kvartal i år.

Puma økte sin omsetning med 12 prosent første kvartal i år til 131 millioner Euro.

Det går fram av kvartalstallene fra den tyske sportsutstyrsprodusenten. I tillegg til en solid salgsøkning i første kvartal – ennå bedre med 21 prosent på valuta-nøytral basis – gikk EBIT opp til om lag 112 millioner Euro. Det er opp fra 70 millioner Euro for et år siden. Ledelsen i selskapet forventer at det blir en omsetningsøkning for hele 2018 på mellom 10 og 12 prosent, mens EBIT er forventet å ende på mellom 310 og 330 millioner Euro. Disse tallene er en nedjustering fra tidligere estimater, og det skyldes blant annet politisk ustabilitet og handelsusikkerheten mellom USA og Kina.

Nike mest verdifulle merke
Samtidig kommer meldingen om at Nike er verdens mest verdifulle merkevare innen mote, ifølge undersøkelsen Brand Finance. H&M og Zara følger nærmest. Dernest følger adidas, Hermes og Louis Vitton. Nikes estimerte merkevareverdi er ned med 12 prosent sammenliknet med for et år siden, mens adidas’ merkevareverdi er opp med 41 prosent.