GOALGETTER: Franske Antoine Griezmann bruker Puma fotballsko og ble toppscorer under fotball-EM. Puma leverte god omsetningsvekst i tredje kvartal.
Pumas omsetning i den såkalte EMEA-regionen (som omfatter Europa, Midt-Østen og Afrika) økte med 18 prosent til 321,3 millioner Euro i andre kvartal i år. Særlig var det positiv utvikling Tyskland, Østerrike, Sveits, Italia og i Frankrike, i tillegg til i de nordiske og baltiske landene. I Storbritannia var omsetningen flat.
Fotball-EM
Bjørn Gulden sier at at fotball-EM i Frankrike i sommer sto for om lag en tredel av veksten i Europa. Puma sponset fem av lagene som deltok, inkludert Italia. Også EMs toppscorer, franske Antoine Griezmann, er en frontfigur for Puma på skosiden. Gulden tror likevel at salget av fotballrelaterte produkter kan vise seg vel så sterkt i tredje kvartal. I tillegg har Puma Leicester og Arsenal i porteføljen – nummer 1 og 2 i årets Premier League.
Gulden nevner spesielt tre kjeder som har bidratt til veksten i Puma. Det er Insterport, Sport 2000 og vår egen XXL. Foruten fotball, har salget av produkter rettet mot kvinner virkelig tatt av så langt i år.
Hele Puma-gruppens økning i kvartalet ble på 7 prosent, og totalomsetningen endte på 826,5 millioner Euro i kvartalet. Det var en nedgang i Amerika på 3,9 prosent.
Solid første halvår
Halvårsomsetningen for den tyske katten økte med 5,3 prosent. Pumas egne butikker økte salget med 12,2 prosent til 344,7 millioner Euro første halvår. Det utgjør 20,5 prosent av Pumas totale omsetning, og økningen skyldes i all hovedsak organisk vekst, sammen med nye butikker og økt nettsalg.
Tilbake