PIRAT ELLER IKKE: Nike er en av mange sportsmerkevarer som blir piratkopiert. Nå viser ny europeisk undersøkelse av forbrukerne blir usikre på om produktene de kjøper er ekte eller falske. ILLUSTRASJONSFOTO

PIRAT ELLER IKKE: Nike er en av mange sportsmerkevarer som blir piratkopiert. Nå viser ny europeisk undersøkelse av forbrukerne blir usikre på om produktene de kjøper er ekte eller falske. ILLUSTRASJONSFOTO

Piratkopier forvirrer forbrukerne

Ekte eller uekte vare? Den økende utbredelsen av piratkopier har resultert i at 35 prosent av europeiske forbrukere er usikre på om produkter de har kjøpt er falske eller ekte. Dette kommer frem i en stor undersøkelse om europeiske forbrukeres handlevaner og holdninger til rettigheter rundt produkter og tjenester.

EUs varemerkemyndighet står bak undersøkelsen, og har intervjuet over 26.000 personer for å kartlegge holdninger til piratkopier, immaterielle rettigheter og ulovlig nedlasting av film og musikk. Selv om 97 prosent av forbrukerne svarer at de syns det er viktig at oppfinnere, produsenter og kunstnere har rettigheter til det de lager, og får betalt for innsatsen, viser undersøkelsen avstand mellom liv og lære. Andelen som bevisst har kjøpt piratkopierte produkter har steget fra 4 prosent til 7 prosent siden forrige undersøkelse i 2013. Spesielt yngre forbrukere i aldersgruppen 15 – 24 år ser ut til å akseptere piratkopier. Hele 41 % i denne aldersgruppen mener det er greit å kjøpe slike produkter hvis de syns originalen er dyr. Samlet andel forbrukere som har blitt lurt av piratkopier er også stigende, og er nå på 10 prosent.

Fester grepet
De aller fleste, hele 83 prosent, foretrekker å bruke lovlige kilder ved nedlasting fra internett. Men undersøkelsen viser at stadig flere er usikre på om de besøker et lovlig eller ulovlig nettsted for å se film, høre musikk eller lydbok. 24 prosent av de spurte har vært usikre på dette. En av forklaringene kan være at ulovlige nettsider ser stadig mer proffe og brukervennlige ut.
- Undersøkelsen viser at piratkopiene fester grepet om Europa, sier Hedvig Bengston i Patentstyret. Hun er prosjektleder for Velgekte.no, norske myndigheters opplysningsside om piratkopiering og varemerkeforfalskning. – Vår største bekymring er at piratkopier uten godkjent tilvirkning og kvalitet inntar alle bransjer, inkludert leker, mat og medisiner. Piratkopiering er blitt en fare for forbrukernes helse og sikkerhet, også i Norge, sier Bengston.

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy