TRUKKET SEG I PROTEST: Patagonia blir ikke å se på Outdoor Retailer med det første. I protest mot Utah-politikere har de trukket seg fra årets messe.

TRUKKET SEG I PROTEST: Patagonia blir ikke å se på Outdoor Retailer med det første. I protest mot Utah-politikere har de trukket seg fra årets messe.

Patagonia trekker seg fra USAs største outdoor-messe

Patagonia, som i flere år har jobbet for miljøet og imot klimaendringer, har trukket seg fra årets Outdoor Retailer-messe i Utah. Bakgrunnen er at Utahs guvernør har gått i tospann med den nye Trump-administrasjonen i en viktig miljøsak.

Etter at det ble kjent at Patagonia trakk seg, fulgte også Arx’teryx etter. Årsaken til at de to trekker seg fra den store outdoor-messen i Salt Lake City, er at Utah-guvernør Gary Herbert har bedt Trump-administrasjonen å fjerne nasjonalparkstatusen til Bears Ears – en status parken fikk av Obama.

Munnkurv
Nå vil Herbert reversere denne statusen, og fremmer forslaget etter at Trump kom til makten. Han har som kjent et annet syn på miljø og klimaendringer enn sin forgjenger. Trump la bare dager etter sin president-innsettelse munnkurv på alle som jobber med nasjonalparker i USA. Bakgrunnen er at de har et annet syn på miljø- og klimautfordringene enn presidenten.

I en artikkel for en tid tilbake stilte Patagoina-grunnlegger Yvon Chouinard spørsmålet: «Outdoor-industrien elsker Utah, men er Utah like glad i outdoor-industrien?». Patagonia sier videre i en pressemelding at de mener at guvernøren og andre valgte Utah-representanter ikke støtter opp om konserveringen av allemannsretten til å bruke nasjonalparkene.

BOIKOTT: Patagonia-sjef Roe Marcario mener at Utah-politikerne ikke tar miljøet på alvor og vil boikotte Outdoor Retailer av den grunn.
Fiendtlig miljø-innstilling
- Med bakgrunn i den fiendtlige innstillingen Utah-politikerne har til miljøet og Bears Ears som nasjonalpark og andre områder, vil vi ikke lenger være med på Outdoor Retailer, heter det i en uttalelse fra adm. dir. i Patagonia, Rose Marcario. Patagonia har gjort det klart at framtidig deltakelse beror på hva guvernøren gjør i forhold til Bears Ears nasjonalpark. Bears Ears er en nasjonalpark på 54000 hektar.
Arc’teryx har i en pressemelding sagt at de vil donere Outdoor-pngene til en veldedig organisasjon.
Outdoor Retailer er avhengig av at de største merkevarene er med på messen, så fraværet av Patagonia og Arc’teryx har blitt lagt merke til i outdoor-kretser i USA.

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy