På toppen, igjen

Publisert: 01.03.2019 Forfatter: Birgitte S. Skjerven
På toppen, igjen
Nike ligger øverst på listen over de 10 mest verdifulle merkevarene i Verden ifølge det uavhengige analysebyrået Brand Finance. Foto: Nike

Nike er igjen kåret til verdens mest verdifulle klesmerke av Brand Finance. Merkevaren er estimert til en verdi på 32.4 milliarder amerikanske dollar. Zara og Adidas rykker oppover på listen blant de 10 med høyest verdi, mens HM faller ned til 4. plass. Den japanske kjeden Uniqlo er det raskest voksende klesmerke blant de 10 største, med en årlig vekst på 48 prosent.

«-Nike operer i en klasse for seg blant produsenter av sportsklær, når det gjelder å nå ut i verden med sine markedsføringskampanjer. I en tid der konsumentene søker opplevelser og tilhørighet, kommuniserer Nike entydig og direkte om verdier som berører folk», sier Richard Haigh administrerende direktør i Brand Finance, i deres rapport.
Sportsmerket Nike har styrket sin posisjon som verdens mest verdifulle klesmerke. Verdien har økt med 16 prosent siden i fjor, til 32,4 milliarder amerikanske dollar. Veksten kommer på grunn av økt salg gjennom hele året i Kina, Europa, Midtøsten og Afrika.

Adidas vokser i USA

Rivalen Adidas, spiser seg inn på Nikes Nordamerikanske marked. Verdien økte med 17 prosent til 16.7 milliarder amerikanske dollar. Men, likevel er gapet mellom de to sportsutstyrsgigantene enorm. Nikes merkevareverdi er neste dobbelt så stor som Adidas. Selv om Nikes kampanjer har vært omstridte, og forbrukere har gått så langt som å brenne sine Nikeprodukter, så har Nike økt salget hver gang de har kommunisert ut.



Zara vokser på nett, HM sliter

Den spanske kleskjeden Zara er på andreplass, og har rykket opp på listen etter stor suksess med sin integrerte nett- og butikkløsning. De øker sin verdi med 6 prosent, til 18,4 milliarder amerikanske dollar. H&M har blant annet slitt med høyt varelager, og har måttet forandre damestørrelsene i det engelske markedet etter massiv kritikk fra kunder som mener klærne er mindre enn forventet. Detter er gitt de en liten knekk, og nedjusteres 16 prosent, til 15,9 milliarder amerikanske dollar.

Enorm vekst for Uniqlo

Den japanske kjeden Uniqlo oppnådde en enorm verdiøkning gjennom lansering på det internasjonale markedet, og gjennom den ganske ferske samarbeidsavtalen med tennisstjernen Roger Fedrer. Merkevareverdien økte med hele 48 prosent til 12.0 milliarder amerikanske dollar. Uniqlo har bygget opp robuste distribusjonskanaler og lager innovative kvalitetsklær til moderate priser. Analysen vurderer den alders- og kjønnsnøytrale profilen til Uniqlo som et godt grunnlag for videre vekst. Uniqlo har et mål om å bli verdens største kleskjede innen 2020. Veksten vil de ta gjennom økt salg i USA, Kina og på nett. I Asia er de allerede det største.

De 10 mest verdifulle merkevarene ifølge det uavhengige analysebyrået Brand Finance.