Nikes hovedkontor i Oregon, USA. Foto: Nike.

Nikes hovedkontor i Oregon, USA. Foto: Nike.

Verdens 17. mest verdifulle merkevare

Både Nike og Adidas rykker oppover på den årlige rangeringen av de 100 mest verdifulle og anerkjente merkevarene i verden.

Hvert år slipper Interbrand oversikten over verdens 100 mest verdifulle merker. På toppen av listen troner, ikke overraskende, giganter som Apple, Google og Amazon, men også sportsbransjen er representert på listen med to av sine sterkeste merkevarer.

Blant de 50 mest verdifulle merkevarene i verden finner vi Nike på 17. plass og Adidas på 50. plass. Adidas har vokst med 17 prosent per år de siste to årene og Nike gikk fra 18. plass i fjor, med en vekst på 8 prosent, til 17. plass i år med en årlig vekst på 11 prosent.


Nike troner på toppen listen enten man sorterer etter klesmerker eller sportsartikler, men legger man til detaljhandel er Amazon den klare vinneren. Giganten ligger på 3. plass med en vekst i år på 56 prosent. Nylig passerte Amazon 1000 milliarder dollar i markedsverdi på børsen, noe som tilsvarer over 8000 milliarder kroner.


Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy