OUTDOOR: Det europeiske outdoor-markedet ser ut til å øke mellom 2 og 3 prosent i fjor. ILLUSTRASJONSFOTO

OUTDOOR: Det europeiske outdoor-markedet ser ut til å øke mellom 2 og 3 prosent i fjor. ILLUSTRASJONSFOTO

Outdoor-markedet økte med 2 til 3 %

Europas outdoor-marked økte trolig med 2 til 3 prosent i fjor. Det viser en foreløpig undersøkelse fra European Outdoor Group (EOG).

Den anslagsvise økningen på 2 til 3 prosent ser ut til å bli en realitet, selv om det er tøffe økonomiske tider i flere europeiske markeder. EOG understreker at det er ganske store forskjeller i flere ulike land med hensyn til omsetningen.

 

Fottøy fortsetter å øke

Undersøkelsen viser  – som i 2013 – at fottøy øker mer enn bekledning og hardvare. De tyskspråklige landene var under sterkt press, mens det britiske markedet var mindre påvirket av tøffere tider på grunn av mye regn samtidig som den dårlige innsatsen fra det engelske fotball-laget under VM i brasil også førte til at flere kjøpte outdoor-produkter i fjor sommer.

Videre viser EOGs tall at 31 prosent av de spurte sa at de hadde en sterk vekst i fjor, mens 46 prosent hadde hatt en liten økning. 15 prosent opplyste at omsetningen hadde vært som året før, mens 8 prosent meldte om en nedgang.

 

Tøffere i 2015

Disse tallene står i ganske sterk kontrast til hva de spurte mente om framtidsutsiktene for 2015. Bare 19 prosent forventer en sterk vekst inneværende år, mens 62 prosent antar at de vil få en liten økning. 15 prosent forventer flat omsetning, mens 4 prosent forventer en nedgang i omsetningen 2015 blant EOGs medlemmer.

 

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy