Omgjør G-Sport-butikker til Intersport og spisser konseptene

Publisert: 29.09.2017
Omgjør G-Sport-butikker til Intersport og spisser konseptene
OMPROFILERER: Adm. dir. i Gresvig, Pål Rasmussen har stor tro på å omprofilere nærmere 40 G-Sport-butikker til Intersport-butikker. Dette gjøres for å spisse de to konseptene ytterligere. FOTO: MORTEN DAHL

- Som spesialist på ski og sykkel føler jeg at Intersport er mer rett kjede enn G-Sport. Derfor stiller jeg meg positivt til å bli Intersport-butikk, sier butikksjef Vidar Birkelund ved Intersport Kløfta.

Gresvig omprofilerer nærmere 40 G-Sport-butikker til Intersport. – Dette er primært franchisedrevne butikker som har en sterk lokal forankring, sier Gresvigs adm. dir., Pål Rasmussen.

Bedre for oss som er spesialisert
En av dem som har valgt å gå over til Intersport er G-Sport-butikken på Kløfta. Butikksjef Vidar Birkelund føler det var riktig å gå over nå.
RETT Å GÅ OVER: - Som spesialbutikk for ski og sykkel føler jeg at Intersport er mer rett å kjede å være med i enn G-Sport, sier butikksjef Vidar Birkelund hos Intersport Kløfta.
- Jeg har drevet sportsbutikk i G-Sport-systemet i 45 år, men når dette tilbudet kom, føler jeg at Intersport er mer rett kjede for oss fordi vi er mer spesialisert mot ski og sykkel, sier han. Butikken på Kløfta ble Intersport-butikk for en måneds tid siden. Butikken har 13 ansatte og omsatte i fjor for om lag 33 millioner kroner.
- Hva er for den største forskjellen å være Intersport- framfor G-Sport-butikk?
- Vi har blant annet en større grad av frihet i forhold til markedsføringskampanjene som G-Sport/G-MAX kjører hardt på. Det er vanskelig for oss å etterleve de varepakkene som tilbys der, svarer Birkelund.
Den første butikken er allerede blitt omprofilert og flere vil komme de nærmeste ukene. De siste G-Sport-forhandlerne vil bli omgjort på nyåret. Pål H. Rasmussen understreker at omprofileringen er en frivillig mulighet, og at oppslutningen fra aktuelle franchise-drivere har vært så å si 100 prosent.

Lokal forankring
- Dette er noe de aktuelle forhandlerne ønsker, sier han. Det er nærmere 40 G-Sport franchise-drevne butikker som nå blir Intersport-butikker, og som skal få en forsterket lokal forankring. Butikkene har mindre behov for å være en del av markedsføringen som G-Sport/G-MAX har, da man som lokal franchise-forhandler kanskje ikke har samme behov for å følge kampanjer som i større grad er rettet mot byer med tøffere konkurranse, sier Rasmussen. Han tror Intersport-konseptet passer bedre for de aktuelle G-Sport-butikkene.

G-Sport/G-MAX og Intersport får like mange butikker. 
Rasmussen gjorde det samme med Match da han var leder i Voice i forbindelse med spissingen av konseptene, og det ble en suksess. G-Sport/G-MAX, som i dag framstår som en kjede, har i dag om lag 75 prosent av Gresvigs sportsomsetning.
- Med omprofileringen av de nærmere 40 franchise-butikkene til Intersport, vil G-Sport/G-MAX og Intersport nå bestå av om lag like mange butikker hver – ca 110, sier Rasmussen. Intersport International hvor Gresvig eier 8 prosent, sier ifølge Gresvig-sjefen seg fornøyd med valget som nå tas. Etter omprofileringen vil de aller fleste G-Sport/G-MAX-butikker være egeneide fullsortimentsbutikker på mer enn 1000 kvadratmeter med et rikt og inspirerende sortiment.
Rasmussen sier at Gresvig ved denne omprofileringen spisser de to konseptene sine ytterligere.