NYTT VERKTØY: Slik ser det nye verktøyet fra No More Boots ut, som man nå vil presentere for det norske markedet. FOTO: NO MORE BOOTS

NYTT VERKTØY: Slik ser det nye verktøyet fra No More Boots ut, som man nå vil presentere for det norske markedet. FOTO: NO MORE BOOTS

Nytt smart verktøy for skiverkstedene

Nøden er oppfinnelsenes mor. Da Oscar Arvidsson og Andreas Persson i Sverige gikk lei av å ta fram slalåmstøvler i riktig størrelse for å montere på bindingene, fant de i stedet opp et verktøy som gjør prosessen både raskere og enklere.

Oscar Arvidsson og Andreas Persson står bak selskapet No More Boots, som har utviklet et verktøy for å gjøre arbeidet i skiverkstedet og i skiutleien enklere. Verktøyet er i korthet en støveltrapp, som kan stilles inn i ulike størrelser. Den litt lengre versjonen er at det er et verktøy som i realiteten forandrer og gjør prosessen med å montere eller stille inn bindingene i riktig størrelse mye enklere i skiutleien.

Raskere og ergonomisk riktig
Arvidsson og Persson arbeidet hos Stadium i Östersund da de fikk ideen til sitt nye produkt. Arbeidet besto i stor grad av montering av alpinskibindinger , en jobb som de synes tok altfor lang tid.
– Vi ville helst at kunden ikke måtte behøve å vente flere dager for å få sine ski montert, men slik var det, sier Arvidsson. Det tok nemlig tid på å finne fram riktige støvler hele tiden, og det var ikke plass til å ha 30 kundestvøler stående i verkstedet. Så de to begynte å klekke ut ideer på hvordan man kunne forenkle prosessen.
De to kartla hele prosessen med å montere et par bindinger for å vite hvilke momenter som tok mest tid og hva som kunne gjøres mer effektivt.
OPPFINNERE: Oscar Arvidsson og Andreas Persson med det nye verktøyet som vil gjøre det enklere i skiutleiene og skiverkstedene. FOTO: NO MORE BOOTS
– Vi kom fram til at selve støvel-håndteringen sto for mer enn halve arbeidstiden vår. Vi forsto at det var mye tid og penger å spare på å forenkle hele prosessen og ved hjelp av Mittuniversitetet, Peak Innovation og Vinnova har vi utviklet en prototype til et verktøy og en helt ny prosess, sier Arvidsson entusiastisk videre. Han sier at de ser på det norske markedet ganske likt som det svenske, og skidestinasjoner, skiutleie og større kjeder med skiutleie er hovedmålgruppen for SkiCklick.

Vært testet hos Skistar og Alpingaraget
Verktøyet ser ut som undersiden av en støvel, men er både mindre og lettere enn en støvel. Men den er samtidig både lettere og mer smidig å håndtere. Øverst på verktøyet finnes et håndtak som gjør det mye enklere å trykke ned i bindingen enn en tung og stor alpinstøvel. Verktøyet har i vinter vært testet hos både Skistar og Alpingaraget i Sverige. De to var skeptiske til det nye produktet, men da så nærmere på sine egne rutiner og samtidig kikket nærmere på oppfinnelsen, kom de tilbake til Arvidsson og Persson og ville være med å teste ut produktet.

De to har sendt inn patentsøknad, og etter testene hos Skistar og Alpingaraget, skal de nå utvikle en forbedret versjon av verktøyet, og selge inn til både sportskjeder og skiutleier – både i Sverige og Norge. Patentsøknaden er imidlertid global så de satser raskt på å nå ut til resten av Europa, Asia og Nord-Amerika. De har også vist SkiClicker, som produktet heter, til Montana och Wintersteiger som begge har vist interesse for eventuelt å distribuere produktet.

Mer enn et verktøy
– Vår idé er både et verktøy og en arbeidsprosess, sier Persson.
- Med vårt verktøy kan butikken eller skiutleien gjøre hele arbeidsprosessen raskere. Men det er ikke nok å kun skaffe et verktøy. Man må forandre hele måten man jobber på også. Dette gjelder ikke minst i skiutleiene, der kundene der kundene kan beholde støvlene sine på, mens skiene stilles inn etter deres støvelstørrelser. Arbeidet kommer til å mye raskere og kundene kommer ut i bakken hurtigere. Alle blir fornøyde, sier Persson videre.
– Våre nøkkelord er tidsbesparing, ergonomi og sikkerhet. Produktet er utviklet for at personalet skal kunne jobbe raskere og sikrere og ikke minst belaste kroppen minst mulig, sier Osvar Arvidsson avslutningsvis.

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy