KLARE FOR ØSTERRIKE: I søndagens utgave av Østerrikes største avis, hadde Fredirk Steenbuch og XXL, fire helsides annonser der de søkte etter ansatte ved deres to varehus som åpner i Wien til høsten. FOTO: MORTEN DAHL

KLARE FOR ØSTERRIKE: I søndagens utgave av Østerrikes største avis, hadde Fredirk Steenbuch og XXL, fire helsides annonser der de søkte etter ansatte ved deres to varehus som åpner i Wien til høsten. FOTO: MORTEN DAHL

Nytt fokus fra XXL i Østerrike

Det blir ikke så stort fokus på pris som det vi er vant her hjemmefra, når XXL går inn i det østerrikske markedet. Søndag hadde XXL store annonser i den største avisen i Alpelandet der fokus på produktkompetanse og service sto øverst – foran pris.

- Vi velger et nytt konsept i Østerrike. Her er det i større grad fokus på service, utvalg og kvalitet, og ikke så stort fokus på pris som i Norge, sier konsernsjef Fredrik Steenbuch.

Eget team på plass
Annonseneringen i Kronen Zeitung – landets største avis – søndag viser nettopp dette. Her søker kjeden etter ansatte som skal jobbe i de to første varehusene som åpner i Wien til høsten. Et team på åtte personer allerede i full sving i Alpelandet, deriblant ny landsansvarlig, Partick Verwilligen.

Steenbuch ønsker å understreke at de ikke endrer grunnmuren og det XXL står for når de nå endrer konseptet med større fokus på kompetanse, utvalg og service. Han sier at XXL fortsatt skal ha det største vareutvalget og gode priser.

- Når vi går inn i nye land, må vi ansette mennesker som kjenner markedene i disse landene. Vi kan ikke bare overføre norske forhold til Østerrike. Derfor har vi ansatt østerrikere i apparatet der nede, sier Steenbuch. Han mener dette var den største feilen som britiske Sport Direct gjorde da de overtok Eybl-butikkene i Østerrike. De tok ikke hensyn til det unike ved de østerrikske kundene.

Når nå XXL åpner sine to nye varehus i landet til høsten, vil butikkene framstå ganske så annerledes enn det vi har vært vant til å se fra den kanten tidligere. Dette er konseptversjon 4 med noe mer fashionpreg og mer åpne plasser. Det medfører ifølge Steenbuch at det er dyrere å etablere dette konseptet enn tidligere. Han sier videre at konseptet – som SPORT har fått en sniktitt på – vil bli implementert i alle nye butikker som etableres etter Østerrike-etableringen.

SHOPPING-SENTER: Dette er det ene stedet hvor XXL etablerer seg i den østerrikske hovedstaden,

Konsept 4 til Norge
- Vi tar lærdom av det lærer i andre markeder og tilbakefører dett hjem til Norge igjen. Se på hockey-satsingen vår i Sverige. Det har ført til at utvalget for hockey er blitt mye bedre og større i våre hjemlige butikker. Men det er nytt for oss å tone ned prisfokuset slik vi gjør i Østerrike. Pris blir sekundært, høy servicegrad, stort utvalg og kompetanse blir viktigere, sier Steenbuch. Han legger til:

- Vi tror at XXL-konseptet med 94 prosent merkevarer, lav andel egenproduksjon, høy grad av opplæring fagkunnskap hos ansatte, kombinert med utvalget, vil slå alle våre konkurrenter i Østerrike. Det vil samtidig inspirere kunden. Vi trenger dermed heller ikke samme fokus på pris.

Inspirasjon
De to varehusene som åpner i Wien i løpet av høsten, vil få en ny «feel» og «look», der handleopplevelsen og inspirasjonen får en mer framtredende plass enn tidligere.

- Kundene må trives bedre i lokalene. De må rett og slett finne butikken spennende og inspirerende. Vi har vært så heldig å ha Cristina Moreno hos oss med på laget fra starten av, og hun og teamet hennes har fått lov til å tenke nytt uten å slippe det grunnleggende ved XXL i sin planlegging av de nye butikkene, sier konsernsjefen videre. Hun sier til SPORT at hun henter inspirasjon fra andre kjeder og bransjer, og at inspirasjon har stått i fokus for konseptet som nå skal kjøres ut i den østerrikske hovedstaden.

Steenbuch sier til SPORT at det ikke foreligger planer om å gå inn med butikker på destinasjonssteder i Østerrike, men at Tyskland og Sveits fortsatt ligger i planene. I tillegg til flere byer i Østerrike.

Konkurrenter
- Det vil nok være enklere å entre det tyske markedet når vi først har etablert oss i Østerrike. Språket er likt og det er mye av kulturen også. Kontraktene for flere varehus i Østerrike vil foreligge om ikke så lenge. I Østerrike er det primært tre kjeder som kommer til å bli XXLs konkurrenter. Det er Intersport, Hervis og Sport 2000, men ingen av disse har varehus tilsvarende XXL. Steenbuch smiler litt når han nevner at Hervis har etablert en egen web-side med XXL i navnet og der fargene på logoer osv likner mistenkelig mye på XXLs farger og logoer.

- Det tyder på at de er nervøse for vårt konsept. Det virker litt patetisk å møte oss på denne måten, men vi har fått en del å smile av her på kontoret, sier han.

Steenbuch sier at XXL til sine to første varehus i Wien skal ha om lag 200 ansatte. Det vil være naturlig at XXL tar inn noen av de mest kjente mellomeuropeiske merkevarene i sine østerrikske varehus, samtidig som også norske merkevarer får plass der.

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer