SOLIDE TALL: XXL fortsetter å vise gode tall i 2014. Bunnlinjen er imponerende i tre tøffe sportsbransjemarkeder. FOTO: SPORT

SOLIDE TALL: XXL fortsetter å vise gode tall i 2014. Bunnlinjen er imponerende i tre tøffe sportsbransjemarkeder. FOTO: SPORT

Nye solide tall fra XXL

XXL fortsetter å imponere og presenterte onsdag nesten en dobling på bunnlinjen for 2014.

XXL la onsdag fram sine tall for fjerde kvartal og for hele 2014. Tallene de presenterer fortsetter å imponere med en dobling i bunnlinjen fra 176 til 339 millioner kroner for fjoråret. Total-omsetningen i de tre landene de nå opererer i, gikk opp fra 4,010 milliarder kroner i 2013 til 5,215 milliarder kroner i fjor. I fjerde kvartal i fjor hadde XXL en økning i bunnlinjen som også nesten doblet seg sammenliknet med samme kvartal året før.

 

Opp 16 % i Norge

Omsetningen i Norge økte med 16 prosent i 2014 og 41 prosent i Sverige. Størst vekst i omsetningen hadde imidlertid XXL på e-handel, der veksten var på hele 91 prosent. Dette ga en samlet omsetningsøkning for hele XXL-konsernet på 30 prosent i fjor.

På samme tid var den organiske veksten (det vil si på sammenliknbart butikkgrunnlag) i Norge på 6,5 porsent – også det et solid resultat. Veksten gjør at XXL tar ytterligere markedsandeler i Norge.

Fortsetter veksten

XXL har signert syv nye leieavtaler for nye butikker som åpner i 2015 og har mål om åtte til ni nye butikker i totalt. I år vil veksten i hovedsak komme fra områder utenfor Norge, skriver selskapet i den ferske rapporten. I Sverige og Finland er situasjonen for XXL fortsatt utfordrende i to tøffe markeder, men veksten i Sverige er god. I Finland er man kommet godt i gang.
Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy