NYE REGLER: EU-kommisjonen har presentert nye regler for elsykler.
Det er mildt sagt et litt innviklet regelverk som EU-kommisjonen presenterer og som skal gjelde fra nyttår av. Elsykler og elassisterte sykler kommer i framtiden til å bli delt inn i to ulike kategorier, som på byråkrati-språket har fått benevnelsene L1e-A og L1e-B – avhengig av effekt og hastigthet.
To kategorier
I all enkelhet innebærer de nye reglene følgende: I den første kategorien (L1e-A) kommer alle elsykler til å bli klassifisert med en maks-hastighet på 25 km/t og der motoreffekten ikke overstiger 1000 W. I denne kategorien plasseres også elsyklar som ikke krever at syklisten selv skal trå for å få motoren til å gi assistanse, men som kan kjøres helt med hjelp av en elmotor.
I den andre kategorien finner vi elsykler som har en maks hastighet på 45 km/t og en høyeste motoreffekt på 4000 W. Dette er i realiteten elmopeder, uavhengig av om motoren krever at føreren skal trå eller ikke. Denne type framkomstmiddel skal typegodkjennes og det kommer til å bli krevd trafikkforsikring.
Hvordan de ulike medlems– og EØS-landene kommer til å forholde seg til hjelmpåbud, registrering og de ulike komponentreglene, gjenstår å se, skriver Sportfack.
Tilbake