NYE REGLER: EU-kommisjonen har presentert nye regler for elsykler.

NYE REGLER: EU-kommisjonen har presentert nye regler for elsykler.

Nye elsykkel-regler fra EU

Europakommisjonen har presentert reglene som skal gjelde for elsykler og såkalte elassisterte sykler. Produktene kommer fra og med årssikftet i prinsippet å bli delt i to kategorier, avhengig av syklenes hastighet.

Det er mildt sagt et litt innviklet regelverk som EU-kommisjonen presenterer og som skal gjelde fra nyttår av. Elsykler og elassisterte sykler kommer i framtiden til å bli delt inn i to ulike kategorier, som på byråkrati-språket har fått benevnelsene L1e-A og L1e-B – avhengig av effekt og hastigthet.

To kategorier

I all enkelhet innebærer de nye reglene følgende: I den første kategorien (L1e-A) kommer alle elsykler til å bli klassifisert med en maks-hastighet på 25 km/t og der motoreffekten ikke overstiger 1000 W. I denne kategorien plasseres også elsyklar som ikke krever at syklisten selv skal trå for å få motoren til å gi assistanse, men som kan kjøres helt med hjelp av en elmotor.
I den andre kategorien finner vi elsykler som har en maks hastighet på 45 km/t og en høyeste motoreffekt på 4000 W. Dette er i realiteten elmopeder, uavhengig av om motoren krever at føreren skal trå eller ikke. Denne type framkomstmiddel skal typegodkjennes og det kommer til å bli krevd trafikkforsikring.
Hvordan de ulike medlems– og EØS-landene kommer til å forholde seg til hjelmpåbud, registrering og de ulike komponentreglene, gjenstår å se, skriver Sportfack.
Tilbake
 

Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy

 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer
 
Silje Garberg Ree blir ny leder av Bergans
 
VAUDE introduserer Aqua Back Recycle: Miljøvennlige vanntette sykkelvesker for eventyrere
 
Sykkelmekanikerutdanning fra
høsten 2024