Ny forbrukerguide fra Forbrukerrådet

Publisert: 24.01.2019 Forfatter: Birgitte S. Skjerven
Ny forbrukerguide fra Forbrukerrådet
Forbrukerrådet har kartlagt sportskjeder med fysiske butikker, ikke rene nettbutikker. Og de har kun gitt poeng for ordninger som gjelder på kjedenivå, ikke ordninger som kun gjelder enkelt-butikker.

Forbrukerrådet har kartlagt hvilke forbrukervennlige ordninger de ti norske sportskjedene forplikter seg til. Rådet har også vurdert kjedenes åpenhet omkring egne ordninger.

Forbrukerrådet har bedt kjedene om å informere om hvilke ordninger de tilbyr og at Forbrukerrådet anser denne informasjonen som forpliktende. De har kun kartlagt sportskjeder med fysiske butikker. Rene nettbutikker er altså ikke tatt med. Forbrukerrådet har valgt å gi poeng for ordninger på kjedenivå, ikke ordninger som kun gjelder enkelt-butikker.

Dette har Forbrukerrådet vurdert

1. Åpent kjøp/pengene tilbake:

a. uåpnede varer: 7 av 10 kjeder tilbyr dette

b. åpnede varer: 7 av 10 kjeder tilbyr dette

c. varer tatt i bruk: Ingen tilbyr dette

2. Bytterett for varer tatt i bruk

XXL, GSport/G-MAX og Intersport tilbyr dette

3. Prisløfte

XXL og GSport/G-MAX tilbyr dette

4. Annonsegaranti

XXL og Löplabbet tilbyr dette

5. Nettpris i fysiske butikker

6 av 10 tilbyr dette

6. Utvidet garanti

4 av 10 tilbyr dette

7. Gratis sykkelservice

5 av 10 tilbyr dette

Se tabellene for hvem som tilbyr de ulike ordningene.

Jo rausere den aktuelle ordningen er i følge Forbrukerrådets modell, jo flere poeng er kjedene tildelt i denne kåringen. XXL oppnår 558 poeng og vinner Forbrukerrådets kåring med god margin.

XXL på topp

-Det er veldig hyggelig at bransjen generelt, og vi spesielt er så flinke. Dette forteller oss at måten vi tenker på er riktig. Kundene våre skal føle seg trygge – aldri føle seg lurt, sier Anders Kjellén, administrerende direktør i XXL Norge.
XXL kom klart best ut av Forbrukerrådets kåring. G-Sport og G-Max på en god nummer to, etterfulgt av Obs. Så ble rekkefølgen; Anton Sport, Intersport, Sport 1 og Löplabbet, som alle har flere gode ordninger på kjedenivå, men med enkelte variasjoner og mangler.

Misvisende

MX-Sport og Stadion kom dårlig ut i denne kartleggingen fordi de ikke har etablert ordninger på kjedenivå. I undersøkelsen straffes Stadionkjedens butikker for måten kjeden er organisert på, ikke for hva de enkelte butikkene faktisk tilbyr av ordninger. Dette mener Gisle Daviknes, daglig leder i Stadion, gjør guiden ensidig.

-Stadion er en paraplykjede inneholdende selvstendige butikker og butikkgrupperinger med til dels svært forskjellige markedsprofiler og vareutvalg. Selv om det blant disse praktiseres en rekke ordninger tilsvarende de undersøkelsen omhandler, lar det seg derfor ikke gjøre å gi en enhetlig besvarelse på vegne av samtlige. Etter vår mening dreier forbrukervennlighet seg dessuten også om lokal markedstilpasning samt butikker med spesialisert kompetanse og vareutvalg. Institusjonelle, bredt markedsførte ordninger er nødvendigvis ikke mer kundevennlig enn god faglig rådgivning og høy personlig service basert på kundenes individuelle behov.
Fra vårt ståsted er derfor denne undersøkelsen og presentasjonen av den noe ensidig.», sier Daviknes. 

Ikke med

Sport Norge, som ikke ønsket å delta i kartleggingen, kom derfor nederst på listen.

Klikk på lenkene for å se de utvidede tabellene for full oversikt over poenggivningen:
De 5 beste
De 5 svakeste

Hva er Forbrukerrådet?

Forbrukerrådet er statlig finansiert, men fristilt politisk fra overordnet departementet (Barne- og likestillingsdepartementet) med særskilte fullmakter, eget styre, og egne vedtekter fastsatt ved kongelig resolusjon. I forbrukerrådet jobber det 140 personer, og deres visjon er å gi forbrukerne makt og mulighet til å ta gode valg.