Forbrukerrådet har bedt kjedene om å informere om hvilke ordninger de tilbyr og at Forbrukerrådet anser denne informasjonen som forpliktende. De har kun kartlagt sportskjeder med fysiske butikker. Rene nettbutikker er altså ikke tatt med. Forbrukerrådet har valgt å gi poeng for ordninger på kjedenivå, ikke ordninger som kun gjelder enkelt-butikker.
1. Åpent kjøp/pengene tilbake:
a. uåpnede varer: 7 av 10 kjeder tilbyr dette
b. åpnede varer: 7 av 10 kjeder tilbyr dette
c. varer tatt i bruk: Ingen tilbyr dette
2. Bytterett for varer tatt i bruk
XXL, GSport/G-MAX og Intersport tilbyr dette
3. Prisløfte
XXL og GSport/G-MAX tilbyr dette
4. Annonsegaranti
XXL og Löplabbet tilbyr dette
5. Nettpris i fysiske butikker
6 av 10 tilbyr dette
6. Utvidet garanti
4 av 10 tilbyr dette
7. Gratis sykkelservice
5 av 10 tilbyr dette
Se tabellene for hvem som tilbyr de ulike ordningene.
Jo rausere den aktuelle ordningen er i følge Forbrukerrådets modell, jo flere poeng er kjedene tildelt i denne kåringen. XXL oppnår 558 poeng og vinner Forbrukerrådets kåring med god margin.
-Det
er veldig hyggelig at bransjen generelt, og vi spesielt er så flinke. Dette forteller
oss at måten vi tenker på er riktig. Kundene våre skal føle seg trygge – aldri føle
seg lurt, sier Anders Kjellén, administrerende direktør i XXL Norge.
XXL
kom klart best ut av Forbrukerrådets kåring. G-Sport og G-Max på en god nummer
to, etterfulgt av Obs. Så ble rekkefølgen; Anton Sport, Intersport, Sport 1 og Löplabbet,
som alle har flere gode ordninger på kjedenivå, men med enkelte variasjoner og
mangler.
MX-Sport og Stadion kom dårlig ut i denne kartleggingen fordi de ikke har etablert ordninger på kjedenivå. I undersøkelsen straffes Stadionkjedens butikker for måten kjeden er organisert på, ikke for hva de enkelte butikkene faktisk tilbyr av ordninger. Dette mener Gisle Daviknes, daglig leder i Stadion, gjør guiden ensidig.
-Stadion er en paraplykjede
inneholdende selvstendige butikker og butikkgrupperinger med til dels svært
forskjellige markedsprofiler og vareutvalg. Selv om det blant disse praktiseres
en rekke ordninger tilsvarende de undersøkelsen omhandler, lar det seg derfor
ikke gjøre å gi en enhetlig besvarelse på vegne av samtlige. Etter vår mening
dreier forbrukervennlighet seg dessuten også om lokal markedstilpasning samt
butikker med spesialisert kompetanse og vareutvalg. Institusjonelle, bredt
markedsførte ordninger er nødvendigvis ikke mer kundevennlig enn god faglig
rådgivning og høy personlig service basert på kundenes individuelle behov.
Fra vårt ståsted er
derfor denne undersøkelsen og presentasjonen av den noe ensidig.», sier Daviknes.
Sport Norge, som ikke ønsket å delta i kartleggingen, kom derfor nederst på
listen.
Klikk
på lenkene for å se de utvidede tabellene for full oversikt over
poenggivningen:
De 5 beste
De 5 svakeste
Forbrukerrådet er statlig finansiert, men fristilt politisk fra overordnet departementet (Barne- og likestillingsdepartementet) med særskilte fullmakter, eget styre, og egne vedtekter fastsatt ved kongelig resolusjon. I forbrukerrådet jobber det 140 personer, og deres visjon er å gi forbrukerne makt og mulighet til å ta gode valg.