Northug lanserer klær

Publisert: 20.11.2019 Forfatter: Birgitte S. Skjerven
Northug lanserer klær

Petter Northug har vært vant til å presse seg mellom og foran konkurrentene. Etter en vellykket lansering av sportsbriller, lanserer han nå kleskolleksjon, og Northug med team gjør seg klar til å rykke.

Petter Northug blir antagelig å se på sportsnyhetene til helgen. Se godt etter, han er ikke bare på ski, men også ute og lufter sin rykende ferske kleskolleksjon.

Hvor hardt han vil satse på ski denne sesongen fikk vi ikke noe klart svar på. Og om det blir med egen kleskolleksjon kommer jo litt an på hvor han stiller.
– Jeg er litt rusten i formen, men vi får se. Du skal ikke se bort fra at du ser meg i sporet, sier han med et lurt smil.

Northug har allerede rukket å lansere sportsbriller, og fått hylleplass i hele Norge. Flere norske utøvere er på Team-Northug, og nylig ble også Calle Halfvarsson og stjerneskuddet Frida Karlsson fra Sverige signert. I følge marketing-ansvarlig, Jenny Lunde, har Team-Northug flere spennende navn på signeringslisten, som blir offentliggjort utover vinteren. Videre forteller hun at brillene vil ha et stort og eget fokus. En markedsundersøkelse ble nylig gjennomført i Norge, den viser at  Northug Eyewear ligger som nummer to på preferanse, etter Oakley.

Klær blir nå en egen kategori, og lanseringen blir høsten 2020.

Spennende marked

Mange vil nok tenke at det er tøft å komme inn med bekledning i sportsbransjen i disse tider. Men både Petter Northug og mannen bak merkevaren, Jon Inge Gullikstad har lykkes flere ganger i denne bransjen, og lar seg ikke skremme.
-Markedet er tøft men spennende. Konkurransen er knallhard, så man er nødt til å ta en posisjon. Der kommer Petters vinnermentalitet inn, sier Jon Inge Gullikstad, daglig leder i Brand Assist.

I lokalene til Brand Assist AS går det til tider i ett, og vinnermentaliteten er absolutt tilstede.
-Vi er et friskt pust i sportsbransjen, og vi tror at tidspunktet er helt riktig nå. Vi tror bransjen trenger noe nytt og litt annerledes, som selvfølgelig er i topp kvalitet og til en god pris, sier Gullikstad.

Komplett kolleksjon

Salgsansvarlig, Silje Vasvåg, kan fortelle om en komplett teknisk kolleksjon, egnet til både ski og løp, i tillegg til klær for mer eller mindre proft støtteapparat ved løypa. Fargene er tøffe og snittet uten unødvendig pynt. Denne Northug-kolleksjonen er også en av de få som klarer å beholde det tøffe og rå uttrykket både i dame- og juniorkolleksjon.

-I tillegg har kolleksjonen et fremtidsrettet budskap, der man finner både sporbar ull, sporbar gåsedun samt resirkulerte materialer, legger Vasvåg til.

Petter Northug har brukt all sin erfaring fra en lang skikarriere i utvikling av klærne. Produktene er godt gjennomtestet, og han går selv god for at det holder høy kvalitet med tekniske detaljer.

-Dette er slik vi utøvere er vant til å jobbe med utstyrsleverandørene. Vi tester og kommer med tilbakemeldinger, for å få utviklet utstyr som fungerer optimalt, forteller Northug.

- Petter har vært med i hele utviklingsprosessen, og hans tilbakemeldinger har vært helt avgjørende. Er det godt nok for superbrukerne, er det godt nok for det norske folk, sier Gullikstad. 

Tyvstartet innsalget

Teamet i Brand Assist og Northug er allerede i gang med innsalget, og de forteller at  responsen på merkevaren har vært veldig positiv. Kleskolleksjonen er en egen kategori som kun omfatter tekstilene. Varene blir solgt inn til utvalgte butikker som et konsept, slik at man vil ikke finne en jakke her og en der. Det er Brand Assists strategi for å holde kontroll på Northug-merkevaren fra start