MÅ FLYTTES TIL JUNI: - Skal Norspomessen bli noe annet enn en arena for en kaffeprat i framtiden, må den flyttes til juni. Det bør den av hensyn til at vi som norske leverandører i dag stiller bakerst i produksjonskøen fordi våre internasjonale konkurrenter har tidligere ordredeadlines, sier produktsjef Richard Collier hos Helly Hansen. FOTO: MORTEN DAHL

MÅ FLYTTES TIL JUNI: - Skal Norspomessen bli noe annet enn en arena for en kaffeprat i framtiden, må den flyttes til juni. Det bør den av hensyn til at vi som norske leverandører i dag stiller bakerst i produksjonskøen fordi våre internasjonale konkurrenter har tidligere ordredeadlines, sier produktsjef Richard Collier hos Helly Hansen. FOTO: MORTEN DAHL

- Norspomessen risikerer å bli arena for kaffeprat

- Skal Norspomessen bli noe annet enn en arena for en kaffeprat i framtiden, må den flyttes til juni. Det bør den av hensyn til at vi som norske leverandører i dag stiller bakerst i produksjonskøen fordi våre internasjonale konkurrenter har tidligere ordredeadlines.

DEBATT: Det pågår en debatt om man skal flytte Norspomessen til juni eller ikke. Tekstilleverandørene vil dette av hensyn til produksjonen i Østen, mens hardvareleverandørene mener det er for tidlig. FOTO: MORTEN DAHL
DEBATT: Det pågår en debatt om man skal flytte Norspomessen til juni eller ikke. Tekstilleverandørene vil dette av hensyn til produksjonen i Østen, mens hardvareleverandørene mener det er for tidlig. FOTO: MORTEN DAHL

Det sier produktsjef Richard Collier hos Helly Hansen. Han erfarer at stadig flere internasjonale leverandører nå har deadline på ordrer før 1. juli – særlig gjelder det amerikanske merkevarer. Det gjør at norske og skandinaviske merkevarer stiller i andre rekke for produksjon ved fabrikkene i Østen.

 

Bakerst i køen

- Dette er en trend vi nå ser sterkere enn tidligere. Å sette ordrene innen 1. juli betyr tidlig produksjon, noe som betyr at produksjonskapasiteten ved fabrikkene er under sterkt press i juli og august. Vi som en produsent på verdensbasis med sen ordredeadline, risikerer da å stille bakerst i køen, sier Collier, og opplyser om at det stor kamp om fabrikkenes kapasitet.

- Jo tidligere vi kommer inn med ordrene, desto bedre produksjon og kapasitet hos fabrikkene, sier han. Han mener at dette er den viktigste årsaken til at norske sportsmesser bør avholdes tidligere enn i august, slik tilfellet har vært de senere årene.

- Har du forståelse for at enkelte kjeder mener at juni er for tidlig, fordi de da får for stor risiko?

- Jeg har forståelse for argumentet, men totalt sett for hele bransjen er det nødvendig å følge med på det som skjer på verdensbasis. En sen messe i august, vil kunne føre til at for sene leveranser og i verste tilfellet at leveransene ikke kommer fram fordi leverandører som har tidlig deadline opptar produksjonen i juli. For bransjen som helhet vil det være en fordel å få satt ordrene senest 1. juli. Jeg mener at de aller fleste butikkene bør ha god oversikt over hva de bør og kan bestille på det tidspunktet, sier Helly Hansens produktsjef.

Han frykter at Norspomessen kun blir en visningsmesse, og at det ikke er heldig verken for kjedene eller leverandørene.

 

Må være handelsmesse

- Leverandørene investerer ganske mange penger i messer og stands. Hvis vi ikke får skrevet ordre fordi messen kommer for sent, så blir det ikke en handelsmesse – men en visningsmesse – i verste fall en arena for kaffeprat. Slik er utviklingen på Ispo, som også er en messe som kommer lovlig sent. Men der er man nødt til å være som verdens største visningsarena, og det skal ikke underslås at det er viktig å pleie kundekontakter også. Men Norspomessen må være en handelsmesse, og det må skje i juni for å sikre god og riktig produksjon og leveranse til Norge og våre kunder. Hvis ikke så skjer, vil våre kunder i verste fall ikke få produktene til rett tid og kvalitet fordi vi kommer bakerst produksjonskøen ved fabrikkene i Østen, sier Richard Collier.

 

Les mer i nyeste utgave av SPORT nr 6 – som er ute i disse dager.

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy