Norspomessen på linje med i fjor

Nordens største sportsmesse NORSPOMESSEN, er over for i år. Søndag 16. og mandag 17. var det mulig for alle i sportsbransjen å handle, bestille og orientere seg om nyhetene til neste vår og sommer. Det rapporteres om like mange besøkende i år som i fjor.

65 utstillere hadde rigget opp på X Meeting Point og viste sports- og fritidsutstyr innen tekstil og hardvare. Mange redaksjonen snakket med var godt forberedte og kunne rapporterte om gode kundemøter begge dagene, men færre uanmeldte enn tidligere år.

Mindre drop-in

Det ble en god messe for alle leverandørene som hadde informert kundene sine godt, og gjort jobben med å booke møter i forkant. For mange av de store innkjøperne stiller ikke lenger med like mange representanter som de har gjort tidligere, derfor har de også mindre tid til drop-in.

Denne utviklingen er nok også noe av årsaken til at det ikke summet like godt i gangene, slik det har pleid å gjøre. Men foreløpige tall på registrerte besøkende, viser at det var omtrent på linje med i fjor.
Det var noen færre besøkende på søndagen, men det var likevel god variasjon blant innkjøperne og alle kjedene var på plass med representanter.

Fremdeles i omstilling

I år er andre året sommermessen foregår i juni. NORSPO er flyttet fra august til juni for å kunne skape en mer rasjonell innkjøpsprosess for alle parter. Fagmessen skal være rasjonell og det mest effektive møtepunktet for kjøp, salg og visning av varer for sportsbransjen. Messedatoen følger utviklingen i markedet.

-Vi er fornøyde når utstillerne og leverandørene er fornøyde. Det er den beste indikatoren på at messen blir brukt til det den skal. Vårt inntrykk er at de aller fleste hadde en god messe. Vi skulle selvfølgelig gjerne hatt flere besøkende, og synes det er merkelig at enkelte innkjøpere ikke benytter den unike muligheten messen gir, sier Ole Petter Bratlie, kommersiell leder i Norsk Sportsbransjeforening og i NORSPO as.
Markedet og bransjen jobber fremdeles med å tilpasse seg at messen er flyttet fra august til juni. Men, dette er et tvingende nødvendig grep for alle som ønsker å gjøre innkjøp mens det fremdeles er et utvalg i noe særlig volum. Flere leverandører melder at hvis man venter til august vil det bli sekundærvarer fra mange leverandører innen tekstil og sko. For mange produktområder er det en kjensgjerning at bestilling for igangsetting av produksjon må på plass lenge før august, forteller Ole Petter.

-Vi er nødt til å følge med i tiden, det er i juni ordrene legges inn for store deler av sportsbransjen. De største leverandørene er avhengig av at messen er i juni for at de skal ha noen grunn til å være der. Det er viktig for alle å ha dem med, legger han til.

Bransjen må ta ansvar

-Messa er mindre enn den var for noen år tilbake, konstaterer Per Joar Jensen i Coop Midt-Norge.

Han er en betydelig innkjøper på NORSPOMESSEN, og har vært det i mange år. Han begynner planleggingen ut fra prepåmeldingslistene, booker møter og har med seg butikksjefene til messen. Per Joar er bekymret for norsk sportsbransje om oppslutningen rundt messen synker ytterligere, for han mener sportsbransjen er helt avhengig av denne messen for å kunne bestå.

- Det er viktig at leverandørene nå tar sitt ansvar for å si fra at her skal vi være to ganger i året, og at kjedene og butikkene tar sitt ansvar og bruker messen, sier Per Joar.
- Målet må være at vi har én messe i Norge og at vi får den tilbake til slik det var tenkt. At alle kjedene kan møtes og at de butikkene som ikke har noen kjedetilknytning kan få være der, sier han.
- Jeg nekter å tro at det er mindre kostnader for en leverandør å fly kunder uten kjedetilknytning inn fra Nord-Norge eller Vestlandet til Oslo for å ha utpakking, enn å bruke NORSPO. Og, er man opptatt av miljøet så er det heller ikke fornuftig om 50 leverandører flyr inn sine kunder til Oslo, når man likevel er på NORSPO, eller på sine respektive kjedemesser, sier han.

Alle har et ansvar for å opprettholde denne arenaen.

Vanskelig for sykkel

I år var det vanskelig for flere leverandører som ønsket å vise sykler. De nyeste demoproduktene fra mange av de største merkene var ikke klare, så det krevde litt ekstra innsats for å skape oppmerksomhet.

- Søndagen var en rolig dag og det har vært lite drop-in begge dagene. Men vi hadde en veldig god messe, sier Odd Arne Steffensen, daglig leder i Beach Mountain.
Beach Mountain er sykkelimportør, og stilte på messen med stor stand og viste sykler i alle kategorier.
-Vi har jobbet helt sykt mye i forkant. Vi kan jo ikke gjøre noe med omgivelsene, datoene eller besøkende, så vi bestemte oss for å gjøre en best mulig messejobb. Det tror jeg vi fikk betalt for, sier Odd Arne.
Mange av neste års demo-modeller var ikke ferdige til visning, dermed var heller ikke prisingen eller spesifikasjonene klare.
-Vi jobbet beinhardt med å bli så klare som mulig, og viste det vi hadde på en alternativ måte. Det er kritisk tidlig for oss med en så tidlig messe, men det hjelper ikke å sutre, sier Odd Arne.


Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer