KAKE: Norspomessen hadde rundt 1000 besøkende også denne gang. Kommersiell leder Ole Petter Bratlie kan feire vellykket messe og Norspo AS’ 30-årsjubileum med kake på X Meeting Point. FOTO: MORTEN DAHL

KAKE: Norspomessen hadde rundt 1000 besøkende også denne gang. Kommersiell leder Ole Petter Bratlie kan feire vellykket messe og Norspo AS’ 30-årsjubileum med kake på X Meeting Point. FOTO: MORTEN DAHL

Norspomessen holder koken

Norspomessen holder stand med fortsatt om lag 1000 besøkende de to dagene messa varte. Og med X Meeting Point har bransjen fått en helt ny mulighet og ramme rundt messa.

Mandag kveld lukket Norspomessen dørene på X Meeting Point. Da hadde nærmere 1000 besøkende vært innom de 82 utstillerne som dekket hele 3800 kvadratmeter med stands. Både utstillerne og besøkende ble møtt av et helt nytt messested som alle SPORT snakket med, roste opp i skyene.

INNGANG: X Meeting Point er med på å gi bransjen og messene en helt ny giv og ny mulighet, mener Stadion-sjef Gisle J. Daviknes. Her fra inngangspartiet. FOTO: MORTEN DAHL

Nytt
Når man nærmer seg Helleudsletta ser man at det ruver en ny sju etasjers bygning over den øvrige og noe tilårskomne bygningsmassen. Det nye Moxy-hotellet fremstår i en ny og moderne stil. Fasaden på den gamle bygningsmassen er også under omarbeidelse for å matche stilen på det nye hotellet. Kommer man inn i foajeen legger man først merke til det nye og tiltalende restaurantområdet og inngangen til hotellobbyen som er integrert med den kjente foajeen og messehallene innenfor. I tillegg til dette fører en rulletrapp opp til et stort, nytt konferanse- og møteromsområde. Det første som man tenker er at her åpner det seg nye muligheter til å videreutvikle Norspomessen videre.

Hvordan var selve messegjennomføringen?
Med over 3800 kvadratmetere med stands må man tre år tilbake i tid for å finne en større sommerutgave av Norspomessen. Besøkstallene var denne gangen på samme stabile nivå som sommermessen i 2016.
NY STAND: Bergans kom med helt ny stand-innredning til Norspomessen denne gang. Messen hadde om lag 1000 besøkende og 82 utstillere. FOTO: MORTEN DAHL
- Jeg registrerte en økt positivitet blant utstillerne denne gangen, sier kommersiell leder, Ole Petter Bratlie. Dette skyldes i første omgang at mange opplevde godt besøk fra butikkene, men det knytter seg nok også til de brukervennlige lokalene med både det nye hotellet, restaurantene og konferanserommene, sier Bratlie.
Norspomessen gjennomføres, tradisjonen tro, sammen med Stadion-kjeden. I tillegg legger MX-Sport og Coop sine messer tett opptil, og overlapper Norspomessens første dag, søndag.
- I dette samarbeidet ligger det store gevinst for alle parter – både for butikkjedene og for leverandørene. At vi også har riggesamarbeid med Sport 1-kjeden bidrar til ytterligere gevinst for både leverandørene og for Sport 1. Det gjør det mulig for utstillerne å kunne legge større innsats i både størrelse og utforming av sine stands. I tillegg har flere av utstillere etablert store lagerrom i underetasjen på X Meeting Point. Dette bidrar også i stor grad til besparelser og en mer effektiv messegjennomføring for utstillerne, sier Bratlie.

HEKTISK AKTIVITET: Som vanlig hektisk aktivitet på mange av standene også denne gang. FOTO: MORTEN DAHL

Ny unik mulighet for bransjen
- Bransjen har fått en ny unik mulighet til å arrangere messer på X Meeting Point og et sted hvor bransjen kan samles også i en sosial setting, sier Stadion-sjef Gisle J. Daviknes. Han og alle de andre som deltok på Norspomessens samarbeidende Stadion-messe bodde på det nye Moxy-hotellet i tilknytning til X Meeting Point.

- Bortsett fra en frokost som var litt i snaueste laget, fungerte hotellet veldig bra for oss. Vi har tidligere bodd på Olavsgaard, men nå fikk vi muligheten til å samle alle butikkene og kjedeledelsen der vi arrangerte messen, og det var suksessfyllt, sier Daviknes. Han mener at Moxy-hotellet, den nye restauranten og området som knytter hotellet og messe- og konferansedel sammen, kan gi en fin ramme for en bransjekveld i framtiden.
- Vi samlet alle våre butikker til en middag i den nye restauranten, som serverte svært god mat i en hyggelig atmosfære. I det hele tatt framstår nye X Meeting Point som et flott messe- og konferansted, fortsetter Stadion-sjefen. Han peker også på at den økte internett-hastigheten var en svært positiv overraskelse for alle de som sitter og jobber med portaler osv. Daviknes mener at Norspomessen med dette har fått en helt ny giv, som Norspo AS nå må jobbe videre med å utvikle til messen i juni.

NY STADION-STAND: Stadion hadde satset litt ekstra på sin messestand i år, og hadde blant annet etablert en bar midt på standen. FOTO: STADION

For Stadions del hadde de denne gang rigget opp en helt ny stand med en bar i midten, som ble benyttet på tampen av den ene messedagen. Daviknes mener at dette var med på å skape en svært god sosial atmosfære for kjedens butikker.

Viktig arena
Stein Glømmi i Stadion-butikken Glømmi Sport, mener at Norspomessen er svært viktig for ham.
- Her får jeg møtt menneskene som jeg prater med i telefonen. Vi får pratet sammen og jeg får vite hvilke leverandører som har hva. Sportsbransjen er ganske personrelatert, så det er viktig å møtes på en arena som dette, sier Glømmi, og vender tommelen opp for Norspomessen. Han legger til at at den nye Stadion-standen var meget bra.

Også Coop bodde på det nye Moxy-hotellet i tilknytning til X Meeting Point. Leder for sport, Årstein Skjøldsvik er strålende fornøyd.
- Ja absolutt. Bra helhet med hotell, konferanserom og innsalg. Noe småtteri  gjenstår her og der men det kommer på plass etter hvert, sier Skjøldsvik, og legger til at hotellet for Coops del var veldig bra.

SYKKEL: De store og toneangivende sykkelleverandørene var også å finne på Norspomessen denne gang. FOTO: MORTEN DAHL

- Det er en stor fordel å bo der hvor man jobber, synes vi. Vi sparer både tid og energi, sier han.
MX Sport hadde som kjent også sin messe i tilknytning til Norspomessen, og kjedeleder Petter Bjørheim er også meget godt fornøyd med X Meeting Point som nytt mestested.
- Jeg mener at messene nå utvilsomt har fått en ny giv. Det var flotte møterom og flotte fellesarealer, sier Bjørheim i en kommentar, og legger til at MX Sport vurderer å bo på Moxy-hotellet neste gang. I år bodde de fleste MX Sport-butikkene på Hotel Opera i Oslo sentrum.

 

 

FOREDRAG: Erik Skjerve fra See You holdt to interessante foredrag om framtidens butikker. FOTO: MORTEN DAHL

Tilbake
 

Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy

 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer
 
Silje Garberg Ree blir ny leder av Bergans
 
VAUDE introduserer Aqua Back Recycle: Miljøvennlige vanntette sykkelvesker for eventyrere
 
Sykkelmekanikerutdanning fra
høsten 2024