Stereo Skis på årets On Snow skitestarrangement på Geilo.
Norge som skinasjon står sterkere enn noen gang.
Respekten for norske ski er stor. I Alpene trenger du egentlig ikke flere
argumenter enn at det er skandinavisk design, sier Jens-Martin
Johnsrud, gründeren bak Stereo Skis.
I fjor solgte Johnsrud cirka 700 skipar, men foreløpige salgstall
gjør at han tror tallet vil øke til 1200 neste sesong. Foreløpig går ti prosent
av skiene til utlandet, men dette er i endring. På salgsreiser i Alpene
opplever han mer imøtekommenhet enn i norske butikker.
Dagens Næringsliv har sett på skisalget fra de norske
alpinskiprodusentene.
Les hele saken i DN
Norske skimerker
Skiproduksjon var en naturlig del av norsk kultur inntil
glassfiberrevolusjonen traff bransjen på 70-tallet. Av 80 norske skifabrikker i
1939 sto bare tre igjen i 1994. I takt med den økende interessen for skikjøring
i løs snø dukket det opp flere nye merker på 2000-tallet. Først ut var Endre
Hals som under merkenavnene "Evi" og "Prog" produserer ski
i egen fabrikk utenfor Oppdal. I tillegg har nye skimerker etablert seg i Sogn,
Oslo og Nord-Troms. Disse merkene testes og utvikles i Norge, men produseres i
Sverige og Kina.
Økende interesse
Av de norske alpinskimerkene selger SGN flest ski. Denne
sesongen regner selskapet med å runde 1400 par, 35 prosent flere enn forrige
sesong. Neste år satser gründerne fra Sogn og daglig leder i SGN Marius Feen, på
enda større vekst slik at den foreløpige målsetningen om 2000 par årlig snart
vil nås.
Bjarte Hollevik har utviklet skimerket Moonlight som er lokalisert
i Troms og som produserer skiene sine i Sverige. I fjor solgte han 260 skipar.
I år regner han med å øke til 400, men han må selge dobbelt så mye for å kunne investere
i videreutvikling av skiene, forteller han DN.
Stereo Skis, som holder til i Oslo, opplever også økt
interesse for sine produkter. I januar solgte de tre ganger så mange ski som
samme måned i fjor og fra sitt nye showroom på St. Hanshaugen har de også
startet med utleie.
Tilbake