Norsk bedrift skal lage draktmerker til Premier League

Publisert: 17.11.2018 Forfatter: Birgitte Skjerven
Norsk bedrift skal lage draktmerker til Premier League
Nyheten fra Premier League på Twitter.

Alle draktmerkene til Premier League skal fra neste sesong produseres i Sogn og Fjordane. Avery Dennison blir den offisielle leverandøren av alle emblem, navne- og nummermerker.

Den norske bedriften fra Indre Sogn, forventer å lage mellom 15 og 20 millioner merker hvert år. Kontrakten er tegnet fra og med 2019/2020-sesongen og tre sesonger framover.
Innebygd smart-teknologi i produktene gjør at fans kan skanne draktnummeret med mobilen og motta spesialtilpasset informasjon og underholdning.

Seks år langt prosjekt


Kontrakten omfatter ikke bare spillerne sine drakter, men også alle draktene som supportere rundt i verden kjøper. Bare Manchester United alene selger to millioner drakter hvert år.
– Dette er den største fotballkontrakten som det går an å få tak i, og vi har hatt øynene på denne i minst seks år, sier Tom Dyrdal, daglig leder i Avery Dennison NTP.
Bedriften har kjempet hver gang kontrakten skulle fornyes, men har ikke nådd helt opp i kampen.
– Men i 2018 tok vi endelig steget opp til å bli best på fotballdrakter, sier Dyrdal.

Bærekraftig produksjon


Han mener de har fått kontrakten blant annet fordi de satser på en mer bærekraftig produksjon enn konkurrentene. De vil lage et vannbasert produkt, ikke løsemiddelbasert. Kontrakten tilsier at produksjonen må opp, men ikke i Indre Sogn foreløpig.
– Noe av det må produseres i søsterselskap i konsernet. Kontrakten er så stor at vi hadde blitt nødt til å doble produksjonen i Gaupne. Det er teknisk sett ikke mulig, sier han.
Kontrakten fører til at Avery Dennison NTP må øke arbeidskraften.
– Vi ansetter folk, både i administrasjonen og i produksjonen. Det krever stor aktivitet for å klare å betjene de 20 klubbene i England og de tusenvis av butikkene som skal selge drakter verden rundt, sier Dyrdal til NRK Sogn og Fjordane.